Annons

En dunge får duga som klassrum i skogen

UTERUM. Projektet Skogen som klassrum ska få lärarna att ta ut sina elever i naturen – och få fler att förstå vikten av att bevara den. Städerna breder ut sig på naturens bekostnad och man glömmer barnperspektivet, menar Naturskyddsföreningen.

– En skogsdunge kan vara otroligt viktig för barnen, säger Märta Berg.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

– Hitta en pinne som ni tycker något om. Ställ er sedan på led efter hur lång pinnen är, uppmanar Birgitta Sang, utomhuspedagog och lärarfortbildare.

17 lärare och fritidspedagoger från låg- och mellanstadiet i Sätra, i södra Stockholm, letar upp var sin pinne i skogen och inordnar sig efter lite diskussioner i en rad.

Vilken pinne är längst? Efter lite diskussioner ställer sig lärarna Bodil Jönsson, Monica Wenngren, Kerstin Sjölund och Lotta Sjögren på led efter pinnens längd. Sen får de fundera på hur de kan anpassa övningen till sina egna elever.

Foto: THERESE JAHNSON Bild 1 av 4

Med en bit rep får lärarna göra flera övningar i bland annat matematik.

Foto: THERESE JAHNSON Bild 2 av 4

En pinne, en kvist eller en gren? Lärarna får tillfälle att överväga betydelsen av språkträning i skogen.

Foto: THERESE JAHNSON Bild 3 av 4

Håkan Sollervall

Foto: PRIVAT Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons