Recension

Madame ButterflyEn Butterfly som vet vad hon vill

Katarina Giotas och Jung Nan Yoon i ”Madame Butterfly”.
Katarina Giotas och Jung Nan Yoon i ”Madame Butterfly”. Foto: Mats Bäcker

Koreanska sopranen Jung Nan Yoon är häpnadsväckande som Madame Butterfly på Göteborgsoperan. Med stark, öppen stämma etablerar hon omedelbart sin frimodiga hjältinna, skriver Bo Löfvendahl.

Under strecket
Publicerad
Annons

Näsdukar delas ut inför premiären på ”Madame Butterfly”. Och visst är det en opera som hämningslöst riktar in sig mot publikens tårkörtlar. Det kan vara nästan fysiskt plågsamt att se den övergivna geishan ta farväl av sin lille son innan hon sticker kniven i sig.

Men i Yoshi Oïdas iscensättning möter vi inget offerlamm utan en mycket målmedveten ung kvinna, med stark integritet. Den japanske regissören Oïda bor i Paris och har länge arbetat med Peter Brook, vars signum är att ställa olika kulturer jämsides och låta dem belysa varandra. Puccinis opera beskriver en kollision mellan japansk traditionalism och amerikansk arrogans. Kontrasterna framhävs i denna uppsättning, både på scenen och i orkesterdiket, där dirigenten Manlio Benzi tar fram en febrigt dramatisk, nästan gräll ton i partituret.

Annons
Annons
Annons