Annons

En börshaj som säljer i rätt tid

Robert Weil är börsklipparen av den gamla stammen. Via sitt Proventus har han tjänat miljarder genom att sälja i exakt rätt tid medan köparna ofta har gjort usla affärer.

Under strecket
Publicerad

Robert Weil, 80- och 90-talets börsklippare men också konst- älskaren, träder fram på scenen igen. Köpet av 15 procent i TV 4 för en halv miljard och dessför- innan inhoppet i problemtyngda leksaksföretaget Brio kan vid första påseendet verkat vara dåliga affärer. Men historien visar att Weil sällan gör sådana.

Nästan överallt där han dragit fram har han tjänat storkovan. Tur, javisst, men han har också haft en osedvanlig näsa för att hoppa av en placering i exakt rätt ögonblick.
Ta Gotaäventyret som exempel. Det var där den stora för- mögenheten grundlades. I mitten på 80-talet tog han majoriteten i Götabanken och förde in Skaraborgsbanken och Wermlandsbanken, B&B Invest och mäklarfirman Jacobsson & Ponsbach och bildade Gotagruppen. Hela klabbet såldes 1990 till Trygg Hansa SPP för 4 miljarder och Weil gjorde ett miljardklipp. Köparen stod med lång näsa när bank- och finanskrisen kom därefter och allt föll samman.
Rätt tajming var det också när en stor post i Skandia såldes till Wallenbergföretaget
Patricia. Det var före Gotaförsäljningen och den affären gav en kvarts miljard i reavinst. Han hjälpte även fastighetsklipparen Sven-Olof Johansson med en corner- affär i Saab Scania och skrämde vettet ur familjen Wallenberg.
Även inhoppet i glasindustrin med köpet av Uppsala-Ekeby med Kosta-Boda och Orrefors slutade lyckligt- för Weil men inte för efterträdarna som bara fick problem med det svenska glaset.

Annons
Annons
Annons