Annons

En bil som kan få blågula glasögon att imma igen

Årets upplaga av Skoda Octavia Scout har fått en markant ansiktslyftning. Dubbla lykthus på varje sida om den karaktäristiska grillen.
Årets upplaga av Skoda Octavia Scout har fått en markant ansiktslyftning. Dubbla lykthus på varje sida om den karaktäristiska grillen. Foto: Rolf Gildenlöw

Octavia är sedan länge Skodas bästsäljande modell. Globalt. Men unikt för Sverige är att var fjärde köpare väljer den fyrhjulsdrivna versionen – Octavia Scout. Och populärast har den blivit bland företagskunderna.

Under strecket
Publicerad

Bakifrån syns ingen skillnad alls och bagageutrymmet är lika stort som i tidigare versioner

Foto: Rolf Gildenlöw

Det är bättre materialval nu är tidigare, och instrumenteringen är enkel och lättöverskådlig.

Foto: Rolf Gildenlöw

VW-koncernens 2,0-liters TDI-diesel finns med flera olika effektuttag.

Foto: Rolf Gildenlöw

18-tumshjul med 45-profildäck hör inte hemma på en sådan här bil.

Foto: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw

När Skoda för drygt 20 år sedan väckte nytt liv i den klassiska Octavia-modellen så var det under ledning av en svensk. Då Volkswagen tog över den tjeckiska biltillverkaren i början av 1990-talet rekryterade man Hans Folkesson från Saab-Scania för att leda utvecklingsarbetet.

Knappt tre år senare, samma år som Octavia lanserades, återvände Folkesson till Sverige och ett nytt jobb på Volvo och kunde då förmodligen inte ens föreställa sig vilken storsäljare han varit med om att skapa. Vid förra årets slut hade det sålts över fem miljoner exemplar, varav nästan hundra tusen enbart i Sverige. Då är inte den gamla ursprungsmodellen från kommunisttiden medräknad.

Annons
Annons
Annons