Annons
X
Annons
X

Kör 35 miljarder kilometer – helt tomma

En digital omvandling är det enda som kan rädda transportbranschen, enligt den nya uppstickaren Farewell. Men trots att miljoner lastutrymmen gapar tomma på vägarna blir omställningen svår. "Man måste förändra spelplanen", säger logistikkonsulten Nils Storhagen.

Digitala livet
35 miljarder kilometer. Så långt körde fraktbilar i Europa med tom last 2013.
35 miljarder kilometer. Så långt körde fraktbilar i Europa med tom last 2013. Foto: Tomas Oneborg

35 miljarder kilometer. Så långt körde kommersiella lastbilar helt utan last i Europa 2013, enligt siffror från Eurostat. Det motsvarar en tredjedel av alla vägtransporter, enligt Joakim Lundborg, en av grundarna till den svenska logistikuppstickaren Farewell.

Dessutom har antalet ton per kilometer minskat de senaste åren, enligt hans beräkningar. Branschen blir alltså mindre effektiv – inte tvärtom.

– Det är helt otroligt för en så pass stor industri som släpper ut avgaser, bidrar till trafikolyckor och kostar en massa pengar, säger Joakim Lundborg.

Annons
X

Han tillbringade åtta år på DHL Supply Chain i Norden, där han var ansvarig för teamet av logistikanalytiker.

90 procent av alla ruttplanerare och gör sitt jobb i Excel.

– Samtidigt uppskattar jag att 90 procent av alla ruttplanerare och gör sitt jobb i Excel. Det är min uppskattning. Det där tror jag hänger ihop med de outnyttjade lasterna, säger Joakim Lundborg.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är hög tid att branschen digitaliseras, anser han. Och han får medhåll från en branschexpert som vittnar om transportsektorns notoriska tröghet.

    – Det finns massor att göra, bland annat finns det mycket bättre möjligheter att utnyttja transportresurserna bättre. Ekonomiska och miljömässiga intressen kan gå hand i hand här. Ändå har vi inte kommit särskilt långt, säger Nils G Storhagen, docent i logistik som i dag undervisar och jobbar som konsult.

    Han beskriver en konservativ bransch där mindre åkerier saknar marginaler i verksamheten för att förändra strukturerna, medan de största bolagen – såsom DHL, UPS eller Schenker – är för stora för att kunna ställa om sin egen spelplan.

    En kund som beställer en vara på nätet kan i dag räkna med punktuppdateringar när varan når fram till terminaler eller till ett postombud. Att följa ett paket i realtid, alltså att kunna se precis var försändelsen befinner sig när man väntar på en leverans, är något som inte är möjligt i dag, uppger DHL.

    – Då behöver du en spårenhet på den. Men vi skannar av sändningen vid ankommande och avgående terminal. Sedan får man besked väldigt snabbt när den har blivit levererad, säger Peter Hesslin, vd för DHL Freight i Norden och Storbritannien.

    **Det vill Farewell **ändra på. Bolagets verktyg, som nu testas hos fem olika kunder, använder sig av chaufförens smarta telefon för att ta reda på precis var lasten befinner sig. Såväl nätshoppare som transportören och försäljaren kan med tio sekunders fördröjning följa resan.

    Programvaran föreslår en särskild resväg. Den som vill frakta någonting ska kunna hitta ledig kapacitet inom Europa på en marknadsplats som är tänkt att fungera som bostadssajten Hemnet. Varuägarna, de som äger det som sedan ska fraktas, betalar 750 euro per månad för systemet, som åkare och kunder använder gratis.

    – Två halvtomma lastbilar kan gå från samma städer, till samma städer. I stället skulle kunden kunna köra en helfull bil fram och tillbaka. I dag finns det ingen marknadsplats, säger Joakim Lundborg.

    DHL Freights Norden-vd håller inte med om att de flesta av logistikjättarnas rutter idag planeras med hjälp av Excel och whiteboardtavlor snarare än it-system.

    – Är det trafik som aldrig går via en terminal där en lastbil måste komma och hämta saker och sedan köra till kund, blir det mer manuellt. Men även där har vi systemstöd som kommer in nu, säger Peter Hesslin.

    Däremot medger han att DHL ligger nära branschsnittet på tomma lastbilar, alltså 35 procent av alla resor.

    – Det uppstår obalanser. Landet Sverige, långt uppe i norr, är ett konsumtionsland med väldigt mycket import. Vi är inte lika stora på produktion som vi har varit en gång i tiden.

    Annons

    35 miljarder kilometer. Så långt körde fraktbilar i Europa med tom last 2013.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X