Annons

American honeyEn av årets bästa filmer

Sasha Lane och Shia LaBeouf i ”American honey”.
Sasha Lane och Shia LaBeouf i ”American honey”. Foto: Holly Horner/Universal

I sina mest lysande stunder är ”American honey” en av årets bästa filmer, en tre timmar lång, inkluderande Spotify-musikal om tidningsförsäljande ungdomarna som festar sig genom USA.

Under strecket
Publicerad
Foto: Holly Horner/Universal Bild 1 av 5
Foto: Holly Horner/Universal Bild 2 av 5
Foto: Holly Horner/Universal Bild 3 av 5
Foto: Holly Horner/Universal Bild 4 av 5
Foto: Holly Horner/Universal Bild 5 av 5

Andrea Arnold är en våt filmdröm för 2000-talet – tematiskt konsekvent, politiskt bärkraftig och visuellt besjälad. Hon gör självständigt sammansatta filmer, från övervakad betongvardag i Glasgow till Emily Brontës intagande höjder i Yorkshire. Däremellan ett rent mästerverk, ”Fish tank” – intim och oantastlig på samma gång, så innanför huden att man nästan kunde ta på upplevelsen. Anslaget är knappast mindre i ”American honey” – Arnolds första film i USA – och grundstråket går igen: en ung kvinnlig coming of age med sexualitet och social nöd som helt springande punkter.

På Walmart träffas två personer av varandras heta blickar, hon tonåring, han betydligt äldre. På ljudspåret spelas Rihannas ”We found love in a hopeless place”. Och så fortsätter det. Arnold sparar inte på krutet. I det explicit storslagna uppstår fort något vinnande. Regissören excellerar i rafflande klipp och ett sensuellt berättande som andas lika mycket amerikansk vardagsporr som konstnärlig förhöjning – lite som om Terrence Malick hade gått ner sig i Mellanvästerns dikesren. Den första halvtimmen är så märkvärdigt maxad att återstoden får svårt att leva upp till samma standard.

Annons
Annons
Annons