Annons
Kommentar

Jon Asp:En aktivisthandling att se klassikern på bio

Delphine Seyrig i ”Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles”.
Delphine Seyrig i ”Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles”. Foto: Everett Collection/TT

Efter 44 år är det äntligen dags för den svenska biopubliken att komma hem till ”Jeanne Dielman”. Chantal Akermans film står i radikal kontrast till dagens konst och kultur.

Under strecket
Publicerad

Chantal Akerman.

Foto: Everett Collection/TT Bild 1 av 4
Foto: Everett Collection/TT Bild 2 av 4
Foto: Everett Collection/TT Bild 3 av 4
Bild 4 av 4

På en alltmer ensidig biorepertoar visar sig – ologiskt nog – även premiärer av gamla klassiker. Retro och nostalgi är generella ledord, svunnen kultur en automatisk kvalitetsmarkör. I tongivande filmländer har förekomsten av reprisfilmer permanentats, i Sverige är den i sin linda.

Efter 44 år av kultstatus är det äntligen dags att komma hem till ”Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, Chantal Akermans film om en hemmafru som utför sina dagliga rutiner med största omsorg. Att ägna mer än 200 minuter åt detta inrutade drama är nära nog att betrakta som en aktivisthandling i dagens filmvärld. Särskilt med tanke på att stora delar utspelar sig i ett torftigt kök där en ständigt sysselsatt Jeanne skalar potatis, lagar köttfärslimpa, kokar kaffe, diskar.

Annons
Annons
Annons