Avgift kan slå ut elsparkcykelbolag

Avgiften kan innebära slutet för ett antal elsparkcykelföretag, enligt investerare. ”Verkningslöst,” enligt expert på Stockholms handelskammare.
Avgiften kan innebära slutet för ett antal elsparkcykelföretag, enligt investerare. ”Verkningslöst,” enligt expert på Stockholms handelskammare. Foto: Emma-Sofia Olsson

Den blir bara några kronor per dag. Men Stockholms stads avgift kan innebära att elsparkcykelbolag lämnar staden.

– Detta kan vara droppen som får några att ge upp, säger investeraren Pär-Jörgen Pärson.

Under strecket
Publicerad
Elsparkscyklarna har blivit en del av gatubilden i Stockholm.

Elsparkscyklarna har blivit en del av gatubilden i Stockholm.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Emma-Sofia Olsson
Foto: Emma-Sofia Olsson
Stockholms handelskammare driver linjen att avgiften kan vara olaglig.

Stockholms handelskammare driver linjen att avgiften kan vara olaglig.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Pär-Jörgen Pärson, partner på riskkapitalbolaget Northzone som är storägare i Tier, spår en konsolidering av marknaden.

Pär-Jörgen Pärson, partner på riskkapitalbolaget Northzone som är storägare i Tier, spår en konsolidering av marknaden.

Foto: Privat
Annons

Den vita hjälmen satt på huvudet. Stadshuset syntes i bakgrunden. När amerikanska Lime 2018 lanserade i Stockholm var trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) så entusiastisk att han lät sig fotograferas på en av deras gröna elsparkcyklar.

Tre år senare är tongången en annan. Nu ska mängden elsparkcyklar i Stockholm minskas, efter en sommar av parkeringskaos.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons