Annons

Ellastbilarna ger svår ekvation för Scania

Navistars lastbil i amerikansk stil stack av på flera sätt.
Navistars lastbil i amerikansk stil stack av på flera sätt. Foto: Traton

Scania och Traton är på gång med sin sista dieselmotor. Sedan är det framför allt elmotorerna som tar över, även i lastbilarna. Fast vägen dit är lång och analytiker varnar för att kostnaderna ökar.

Publicerad

Ute vid Scanias testbana i Södertälje står lastbilarna och bussarna tätt uppställda i regnet. Den som till utseendet sticker ut allra mest i den långa raden är utan tvekan en jättelastbil från amerikanska Navistar, ett bolag där Traton är minoritetsägare.

Men det är mer än utseendet som skiljer fordonen åt. För när Traton visar upp sina lastbilar och bussar för en grupp internationella analytiker och journalister bidrar Navistar med den enda helt dieseldrivna lastbilen.

Christian Levin, operativ chef på Traton där svenska Scania ingår.

Foto: Traton Bild 1 av 2

Scania är med och levererar lastbilar till tester av elvägar i både Sverige och Tyskland.

Foto: Traton Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons