Eljättarna får lågt betyg av kunderna

Eon ökar mest när kunderna sätter betyg på elhandelsföretagen. Men de tre jättarna – Eon, Fortum och Vattenfall – hamnar fortfarande i botten. Det visar en ny mätning av elenergibranschen som publiceras i dag av Svenskt kvalitetsindex.

Under strecket
Publicerad
Vattenfall.

Vattenfall.

Foto: SCANPIX
Annons

Under de senaste åren har elbranschen satsat på mer på konsumentinformation och enklare fakturor. Ändå känner privatkunderna att kunskapen inte räcker till för att värdera avtal. De företag som bäst lyckas förklara vad elhandelsavtalet innehåller och hur fakturan ska läsas gynnas mest när kunderna ska sätta betyg på sitt elhandelsavtal enligt Maria Söder, analytiker på Svenskt kvalitetsindex.

– Tittar man både på kundernas upplevelse av att förstå sin faktura och nöjdhet i allmänhet så ökar Eon mest. En förklaring skulle kunna vara att kunderna har höjt sin kunskapsnivå, säger hon.

Annons
Annons
Annons