Recension

Two basses

Under strecket
Publicerad
Annons

Danskarna har en basisttradition, och Niels Henning Orsted-Pedersens tolkning av Villa-Lobos ”O trenzinho do Caipira” är klassisk. Man tänker sig ju inte kontrabasen som ett melodiinstrument direkt, och i Patrik Süsskinds humoristiska teaterpjäs Basisten grämer sig rollfiguren över sin undanskymda plats i orkestern. Men Charles Mingus och Slam Stewart hör till dem som profilerade instrumentet som melodibärare.

Basisterna Jesper Lundgaard och Mads Vinding i duo turas om att spela melodi och att ackompanjera i en växelverkan, eller stafettlopp, med ett animerat givande och tagande. Lika generöst och lyhört kommenterar de varandra i skivans texthäfte. På repertoaren står förutom en gemensam komposition, ”Basslines”, exempelvis Olle Adolphsons ”Trubbel”, Taubes ”Nocturne”, Ellingtons ”Don‘t get around much anymore” och, lagom till jul, Thad Jones ömsinta ”A child is born”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons