Annons

Elevernas kritik: Lärarna är för dåliga

– Jag är säker på att det finns jättemånga bra lärare där ute. Men de har inte tillräckligt med tid. De har så mycket administrativa uppgifter att de inte hinner planera undervisningen. Skulle de ta sig tid tvingas de göra det obetalt, utanför arbetstid, säger Erica Green.
– Jag är säker på att det finns jättemånga bra lärare där ute. Men de har inte tillräckligt med tid. De har så mycket administrativa uppgifter att de inte hinner planera undervisningen. Skulle de ta sig tid tvingas de göra det obetalt, utanför arbetstid, säger Erica Green. Foto: Yvonne Åsell

Gymnasieleverna SvD pratat med ger ett entydigt svar till varför motivationen i skolan sjunker.
Lärarna är för dåliga.
– Jag tror att lärarutbildningen måste bli bättre, säger Oliva Gyllenhammar, 17 år.

Under strecket
Publicerad

Erica Green, 18 år, har precis tagit studenten från Sundstagymnasiets estetiska linje i Karlstad. Hon såg fram emot att börja ettan men har tappat motivation för varje år hon gått på gymnasiet.
Noa Hedman, 18 år, börjar till hösten trean på IB-programmet på Katedralskolan i Växjö. Han säger att det blir vanligare att hans vänner inte orkar med skolgången, och kämpar själv med motivationen.
Olivia Gyllenhammar, 17 år, har gjort sitt första år på samhällsprogrammet på Rosendalsgymnasiet i Uppsala. Hon tror att allt det negativa som sägs om den svenska skolan blivit en självuppfyllande profetia.

Vi träffas på ett kafé vid Hornstulls strand på Södermalm i Stockholm. När de får höra resultaten från Lärarnas riksförbund och Sveriges elevkårer, att över hälften av alla gymnasieelever har väldigt lite eller ingen motivation i skolan, är det ingen av dem som höjer på ögonbrynen. Problemet gäller inte bara yrkesprogrammen, menar de.

Annons
Annons
Annons