Annons
Krönika

Tove Lifvendahl:Eleverna är också en del av skolmiljön

Skolmiljön formas av många komponenter.
Skolmiljön formas av många komponenter. Foto: Janerik Henriksson/TT

Att både vuxenvärlden och barnen lär sig att se med respekt på tiden och tillvaron i skolan är ett första steg för att den också ska betyda något. Och alla komponenter spelar roll.

Under strecket
Publicerad

Det blev ett jädra hallå. Och en veritabel skämtfest på Twitter. I veckan rapporterade Göteborgs-Posten att rektorn för Jensen grundskola i Göteborg hade skickat ut ett brev med rubriken ”Klädkod elever – En riktlinje om vad skolan eftersträvar”. Budskapet var en uppmuntran till föräldrarna att se till att deras barn var klädda propert. Motiveringen löd: ”Det ger enligt erfarenhet god effekt på prestation, trygghet och självkänsla.” Men instruktioner är svåra att följa om de inte är mycket tydliga, vilket coronapandemin har påmint om. Och det som utlöste de många skämten på Jensens bekostnad var specifikationen av kläder som skolan avrådde ifrån, ”kläder som vi anser skapar ett sämre klimat eller en negativ bild av eleven”, och som exemplifierades med mjukisbyxor och mag- eller midjeväskor, så kallade becknarväskor som sades vara del av en ”’gängstil”’ som kopplas till machokultur, utanförskap och kriminalitet.

Men skämten utgick alla från de egna referenserna. Som den sköna tillvaron vi lite till mans har unnat oss i de insynsskyddade hemmakontoren, där mjukisbyxorna har använts oftare än kostymbyxan eller nylonstrumpbyxorna. Den egna midjeväskan under tonåren. De egna småungarna cyklandes med hjälm och, kantänka, mjukisbyxor, till skolan. Jasåååminsann, hördes hånfullt från ombonade miljöer, tääänk om man hade vetat att man var nära kriminalitet och förfall när man gick till skolan i fotbollsoverallsbyxorna, hihihi.

Annons
Annons
Annons