Karin Thurfjell:Om Sverige ska nå Pisatoppen måste fler trivas i skolan

Karin Thurfjell

I december hördes en lättad suck från Skolsverige när Pisamätningen äntligen visade på ökad kunskap bland svenska niondeklassare – men samtidigt sjönk andelen elever som känner att de hör hemma i skolan. Ökade klyftor seglar upp som största skolfrågan.

Under strecket
Publicerad
Andelen elever som inte känner att de hör hemma i den svenska skolan, som känner sig konstiga, missanpassade, som en outsider och ensamma har ökat sedan 2003.

Andelen elever som inte känner att de hör hemma i den svenska skolan, som känner sig konstiga, missanpassade, som en outsider och ensamma har ökat sedan 2003.

Foto: Henrik Montgomery/TT
Annons

Konstig och missanpassad. Så känner sig en av fem niondeklassare i svenska skolan. Lika många känner sig ensamma, och en av sex utsätts för mobbning minst några gånger i månaden, visar en rapport som bygger på frågor i det Pisaprov som skrevs av 15-åringar i länder över hela världen år 2015.

Resultaten från kunskapsmätningen Pisa presenterades i december förra året och visade att svenska elever presterade bättre på alla områden. Sverige gick från under OECD-snittet till på eller över snittet i samtliga områden. Tillsammans med en ökad andel gymnasiebehöriga bland niorna och förbättrade resultat även i kunskapsmätningen Timss, blev Pisa den tredje och kanske viktigaste indikatorn under hösten 2016 som pekade mot att den svenska skolan är på väg ur krisen med sjunkande resultat.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons