Elever får för lite stöd i matte

Svenska elever hamnar återigen under genomsnittet när mattekunskaperna jämförs internationellt.
Barnen får för lite hjälp under lektionstid och läroböckerna idag är otillräckliga, konstaterar Skolverkets generaldirektör Per Thullberg.

Under strecket
Publicerad
Tobias Högberg och Hanna Ennergard (i bildens mitt) räknas mattetal i klass 8B på Mariaskolan i Stockholm.

Tobias Högberg och Hanna Ennergard (i bildens mitt) räknas mattetal i klass 8B på Mariaskolan i Stockholm.

Foto: PATRIK LUNDIN
Annons

Klockan är snart halv tio på morgonen och matteläraren Maria Blom undervisar klass 8B på Mariaskolan hur man räknar ut en cirkels area. Några elever antecknar noggrant, andra stirrar trött ut genom fönstret.

– Multiplikation och procent kan man se att man alltid kommer att behöva kunna. Men andra delar av matten känns det som att man aldrig kommer att få användning för, om man inte blir fysiker, säger eleven Freja Herlöfsson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons