Annons

”Elever är beroende – kan inte hantera datorer i skolan”

Bristen på koncentration och uthållighet slår direkt mot lärandet, skriver artikelförfattaren och föreslår att skolan kanske bör vara helt fri från skärmar.
Bristen på koncentration och uthållighet slår direkt mot lärandet, skriver artikelförfattaren och föreslår att skolan kanske bör vara helt fri från skärmar. Foto: Alexander Olivera/TT

Under de senaste tio åren har allt fler elever fått datorer i skolan. Som lärare är min erfarenhet att eleverna inte kan låta bli att i hög grad göra andra saker än de borde med sina datorer. Det skriver gymnasieläraren Paul Meyer.

Uppdaterad
Publicerad

Under lång tid har man i Sverige diskuterat problemen med sjunkande resultat i skolan. En slutsats har varit att kvaliteten på lärarkåren har varit för låg. Det som debatten missat är att kompetenta lärare endast är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en bra skola – eleverna måste också kunna ta emot det som lärarna erbjuder. Jag vill nu argumentera för att skolan genom digitaliseringen försvårat för flertalet elever att just göra detta, varför reformen i sin nuvarande form är ett stort misstag.

När digitaliseringen genomfördes såg man bara alla fördelar. Under de 10 år som digitaliseringen introducerats och mognat är min erfarenhet att eleverna inte kan låta bli att i hög grad göra andra saker än de borde med sina datorer. Idag har debatten mest kretsat kring mobiltelefoner i klassrummet. Min poäng är dock att även om man helt får bort dessa, så har varje elev sin dator kvar som oemotståndligt lockar med sina förströelser. Det som följaktligen inte har beaktats är den enormt starka samhällstrend som parallellt med digitaliseringsprocessen i skolan gjort att väldigt många unga (och vuxna) har fastnat i ett internetberoende.

Paul Meyer.

Foto: Privat Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons