Annons
X
Annons
X

Elev löser strulet med ny app

Skolwebben, som skulle bli den digitala länken mellan lärare, elever och föräldrar, används bara fullt ut av hälften av skolorna. På skolan Nya Elementar har en elev i stället konstruerat en egen lösning.

Foto: INGVAR KARMHED

I drygt hälften av Stockholms kommunala grundskolor används egna system för att kommunicera med föräldrarna i stället för Skolwebben som utbildningsförvaltningen tillhandahåller. Både digitala lösningar och veckobrev i pappersform är vanliga och bakgrunden är ofta att man inte är nöjd med Skolwebben, uppger skolor som SvD har talat med.

–Man måste hitta en kvalitet som är tillräckligt bra och där är vi inte i dag, säger Fredrik Boström, rektor för Vällingbyskolan där information både mejlas och delas ut i brist på ett fungerande system.

Rektor Michael Martinson på Nya Elementar i Bromma beskriver Skolwebben som ett irritationsmoment som tar onödigt mycket av personalens tid. Tid som skulle kunna ägnas åt pedagogisk verksamhet, menar han.

Annons
X

–Systemet är inte anpassat för vår skolverksamhet, det är svårarbetat och kvaliteten är inte på den nivån att vi kan använda det som enda kommunikationskanal till föräldrarna, det känns inte professionellt, säger han.

Att föräldrar ska använda systemet för att kunna följa sina barns utveckling är ett av målen med Skolwebben. Men Nya Elementar har i stället valt att behålla ett tidigare inköpt system för kommunikation med föräldrar, bland annat för veckobrev och elevers arbetsplaner.

–Men för frånvarohantering och skriftliga omdömen måste vi använda Skolwebben och det leder ibland till onödigt mycket frustration.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Att han fortsätter använda ett annat system trots att utbildningsförvaltningen vill att alla kommunala skolor använder Skolwebben ser han inte som ett problem i nuläget.

    –Jag har förstått att det görs förbättringar, och att det finns planer på mer användarvänliga tjänster som att en förälder får sms när eleven är frånvarande. Vi finns med i en referensgrupp och när förutsättningarna förändras får vi ta ställning igen, men vi har flera gånger fått löften om att saker och ting ska fixas utan att det sker, eller att det skjuts framåt. Då kan inte jag ta steget ifrån det vi använder nu.

    Själv sätter han numera hoppet till sina elever. Ludvig Bergström, 15 år, har tagit fram en mobilapplikation med schema, matsedel och skolans intranät. Michael Martinson ser nu över rättigheterna och hoppas att appen kan lanseras till elever och föräldrar inom kort.

    –Den har det jag själv saknade, en mobil plattform, säger Ludvig Bergström och bläddrar vant i mobilen.

    Skolan står för tillgänglighetskostnaden, i övrigt hoppas man att andra tar vid när Ludvig Bergström försvinner vidare till gymnasiet nästa år. Och intresset finns – flera Facebookgrupper med läxläsning har redan startats.

    –Våra elever springer förbi oss, säger rektorn och skrattar men blir sedan allvarlig.

    –Mitt uppdrag är att se till att skolan fungerar och då är det just sådant här vi måste uppmuntra.

    Varken Ludvig Bergström eller hans klasskamrater Lovisa Grönvik och Jonna Skog har varit inne på Skolwebben speciellt mycket.

    –Det verkar inte vara gjort för oss. När jag har försökt tar det alldeles för lång tid att logga in och ofta ligger sajten nere, säger Lovisa Grönvik.

    Båda ser fram emot klasskamratens app.

    –Då kanske man slipper komma hit och upptäcka att man har håltimme i sista sekunden, det skulle man se i mobilen i stället, säger Jonna Skog.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X