X
Annons
X

Elektrifiera Stockholms busstrafik

Övergången till eldrivna bussar är den enskilt viktigaste miljöåtgärden i alla stora städer under de kommande åren. Ska Stockholm halka efter resten av Europa – eller ta ledningen, skriver Allan Larsson, Christian Berggren och Thomas Magnusson.

Elektrifierade bussar är visserligen dyrare i inköp än konventionella, men priset på bussarna sjunker när volymerna ökar. Den avgörande ekonomiska faktorn är dock att driftskostnaderna är väsentligt lägre och därmed kompenserar för högre investeringskostnader, skriver Allan Larsson, Christian Berggren och Thomas Magnusson.
Elektrifierade bussar är visserligen dyrare i inköp än konventionella, men priset på bussarna sjunker när volymerna ökar. Den avgörande ekonomiska faktorn är dock att driftskostnaderna är väsentligt lägre och därmed kompenserar för högre investeringskostnader, skriver Allan Larsson, Christian Berggren och Thomas Magnusson. Foto: HASSE HOLMBERG/TT

Stockholm har i decennier haft en framsynt politik för att minska fossilanvändningen. Det har skett genom utbyggnad av kollektivtrafiken, tunnelbana och bussar, och genom att ställa om bränslesystemet på bussarna, först till etanol, och sedan till biogas. Detta har varit betydelsefulla steg. Nu finns chansenatt ta ännu ett stort kliv framåt. Den snabba teknikutvecklingen gör en övergång till elektriska bussar till det naturliga nästa steget. Eldrivna bussar erbjuder stora fördelar:

Elektrifierade bussar är visserligen dyrare i inköp än konventionella, men priset på bussarna sjunker när volymerna ökar. Den avgörande ekonomiska faktorn är dock att driftskostnaderna är väsentligt lägre och därmed kompenserar för högre investeringskostnader, skriver Allan Larsson, Christian Berggren och Thomas Magnusson.

Foto: HASSE HOLMBERG/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X