Annons
Analys

Per Lindvall:Electrolux plockar ut Piketty ur kylskåpet

De senaste decenniernas storaffärer har till stora delar haft som mål att ”konsolidera” olika branscher, läs minska konkurrensen, vilket ger stöd till Pikettys kontroversiella tes att kapitalägarna över tid tar över en allt större del av förädlingsvärdet.

Under strecket
Publicerad

Denna tilltagande ”oligopoliseringen” av allt flera branscher, med Electrolux intresse av att ta över General Electrics (GE) amerikanska vitvaruverksamhet som det mest aktuella svenska exemplet, är en förklaring till att företagsvinsterna trots kris och svag tillväxt har kunnat hållas uppe. Ett annat svenskt exempel är de båda verkstadsföretagen Atlas Copco och Sandvik, som efter tidigare decenniers förvärv helt dominerar marknaden för gruvutrustning för underjordsbrytning, har kunnat hålla uppe marginaler och lönsamhet trots mycket stora volymtapp när investeringarna i gruvsektorn har fallit kraftigt. På en mera konkurrensutsatt marknad hade en sådan utveckling i stället lett till prisfall och stora förluster.

Detta är en generell trend. Det är bara att gå igenom Stockholmsbörsens och andra börslistor och försöka hitta ett företag som inte har som målsättning att vara nummer ett eller två på den marknad eller den produktnisch där de är verksamma. (Läkemedelssektorn är ett av få undantag då strävan där är att ta fram nya patenterade substanser som ger ett tidsbegränsat monopol för de nya läkemedlen.) För verksamheter som inte klarar att placera sig på guld- eller silverplats så handlar det antingen om att göra förvärv för att klättra upp till de åtråvärda positionerna eller att de ska avyttras.

Annons
Annons
Annons