Electrolux möter framtiden med pratande produkter

Uppkopplade spisar och expanderbara kylskåp – på Electrolux finns många framtidsvisioner. Bolaget lägger årligen 3 miljarder på forskning och utveckling men ska visionerna bli verkliga produkter krävs det tajming. Massmarknaden måste finnas där.

Under strecket
Publicerad
På Electrolux huvudkontor utvecklas framtidens vitvaror. Här ljudtestas en ny diskmaskin.

På Electrolux huvudkontor utvecklas framtidens vitvaror. Här ljudtestas en ny diskmaskin.

Foto: Lars Pehrson
I utvecklingslabbet för dammsugare på Electrolux ligger fokus på att göra maskinerna energieffektiva.

I utvecklingslabbet för dammsugare på Electrolux ligger fokus på att göra maskinerna energieffektiva.

Foto: Lars Pehrson
Annons

Väggarna är klädda med stora strutar av ljudabsorberande material. Här inne är det knäpptyst. Närmast väggen står en diskmaskin uppställd och ovanför den hänger mikrofoner. I rummet intill är väggarna gjorda av böljande plåt och det ekar otroligt. I mitten står en dammsugare försedd med mikrofoner. Båda rummen används för att mäta hur mycket ljud som produkterna ger ifrån sig.

– Att ha lägst ljud kan vara bra i marknadsföringen, särskilt på dammsugare och diskmaskiner, som är igång en längre stund, säger Pär Hjalmarsson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons