Annons

Eldrivna flygplanen tar sikte på privatpersoner

Planet kan starta och landa vertikalt men flyger sedan som vanligt, fast då med bara två propellrar. Bilden är skapad i dator.
Planet kan starta och landa vertikalt men flyger sedan som vanligt, fast då med bara två propellrar. Bilden är skapad i dator. Foto: Katla Aero

Den startar och landar vertikalt, i princip från din egen garageuppfart. Och den flyger med eldrift och kan laddas på 40 minuter. Haken? Planet går inte att köpa än.

Under strecket
Publicerad

Siktet är inställt på att planet ska kunna flyga i 450 kilometer i timmen. Bilden är skapad i dator.

Foto: Katla AeroBild 1 av 2

”Det här planet blir mer energisnålt än att åka bil. Även om det går tre gånger snabbare så tar det mindre energi än en elbil”, säger Gustav Wiberg.

Foto: Tomas AugustssonBild 2 av 2

Eldrivna flygplan kanske aldrig kan ta över från de stora jetplanen. Däremot kan eldrift vara ett alternativ i små plan för korta sträckor där de i praktiken öppnar en helt ny marknad.

Och det är just den nischen de tre bröderna Gustav, Erik och Magnus Wiberg satsar på ihop med de två medgrundarna Josef Wirsén och Gustav Borgefalk.

De har tagit fram ett koncept till ett litet eldrivet plan och sällar sig därmed till den skara på omkring 200 olika projekt världen över som satsar på olika typer av flygande farkoster som drivs med el.

Drömmen om att kunna bygga ett eget flygplan har funnits länge hos bröderna.

– Vi har tänkt på vertikalstartande flygplan sedan vi var barn. Men det är först med eldriften som det blivit möjligt. Med eldrift blir det enkelt, billigt och säkert, säger Gustav Wiberg.

En liten överdrift kan man väl säga. För det är rätt mycket annat som förändrat förutsättningarna också.

Bröderna bakom Katla Aero, som deras bolag heter, pekar bland annat på mobilindustrin. År efter år har det sålts närmare 2 miljarder mobiler i världen och det har drivit på utvecklingen av batterier, processorer, gyron och annat som behövs i ett modernt flygplan.

Annons
Annons

Siktet är inställt på att planet ska kunna flyga i 450 kilometer i timmen. Bilden är skapad i dator.

Foto: Katla AeroBild 1 av 2

”Det här planet blir mer energisnålt än att åka bil. Även om det går tre gånger snabbare så tar det mindre energi än en elbil”, säger Gustav Wiberg.

Foto: Tomas AugustssonBild 2 av 2
Siktet är inställt på att planet ska kunna flyga i 450 kilometer i timmen. Bilden är skapad i dator.
Siktet är inställt på att planet ska kunna flyga i 450 kilometer i timmen. Bilden är skapad i dator. Foto: Katla Aero

Så för att bygga det lilla planet kan de förlita sig på rätt standardiserad hårdvara. Det som är unikt för deras plan ligger mer i mjukvaran, dataprogrammen, som styr hur planet flyger.

– Komplexiteten har flyttats till mjukvaran och där finns klara stordriftsfördelar, säger Gustav Wiberg, som står bakom själva designen av planet.

Än så länge finns planet bara som flygande modeller i en tredjedel av den riktiga storleken. Men ett testplan i riktig storlek med plats för två personer är på gång.

– Under 2020 hoppas vi testflyga med en fullskalig modell. Någon gång före 2025 kan ett riktigt plan vara klart, säger Gustav Wiberg.

Planet har en lite speciell design. Det blir liksom en ram av vingar där propellrarna sitter på insidan.

Tio propellrar utnyttjas för att lyfta och landa med. Ytterligare två propellrar används för att flyga framåt och då fälls de tio andra in.

”Det här planet blir mer energisnålt än att åka bil. Även om det går tre gånger snabbare så tar det mindre energi än en elbil”, säger Gustav Wiberg.
”Det här planet blir mer energisnålt än att åka bil. Även om det går tre gånger snabbare så tar det mindre energi än en elbil”, säger Gustav Wiberg. Foto: Tomas Augustsson

Tanken är att planet ska användas av privatpersoner som kanske vill ta sig till sommarstugan på ett enkelt sätt. I princip kan man flyga direkt från den egna garageuppfarten och landa på en yta som inte är större än tre parkeringsplatser.

Under en konferens för elflyget i Sverige är det också tydligt att det finns ett intresse från flygklubbar. De lockas bland annat av att underhållet blir billigt eftersom det är så få rörliga delar i planet.

Fast det kommer ändå att kosta en del. Omkring 3 miljoner kronor räknar företrädarna för Katla Aero med att ett plan går på.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons