Eldrivna flygplan byggs i Säve – lockar Northvolt

Anders Forslund, vd och grundare av svenska eflygbolaget Heart Aerospace. Flera flygbolag är intresserade av det kommande planet.
Anders Forslund, vd och grundare av svenska eflygbolaget Heart Aerospace. Flera flygbolag är intresserade av det kommande planet. Foto: Björn Larsson Rosvall

Eldrivna flygplan ska vara klara för passagerare om fem år, tillverkade av svenska Heart Aerospace i Säve. Flera flygbolag är intresserade, och nu ger sig även Northvolt in i branschen.

Under strecket
Publicerad
Heart Aerospace eldrivna batteriplan påminner om ett vanligt litet propellerdrivet plan.

Heart Aerospace eldrivna batteriplan påminner om ett vanligt litet propellerdrivet plan.

Foto: Heart Aerospace
De flygplan som BRA använder i dag är fyra gånger större än de elflygplan som Heart Aerospace har på gång.

De flygplan som BRA använder i dag är fyra gånger större än de elflygplan som Heart Aerospace har på gång.

Foto: BRA
Anders Forslund, grundare av Heart Aerospace, hoppas kunna leverera första planet om fem år.

Anders Forslund, grundare av Heart Aerospace, hoppas kunna leverera första planet om fem år.

Foto: Björn Larsson Rosvall
Björn Larsson Rosvall
Foto: Björn Larsson Rosvall
Antalet passagerare som ryms i elplanet är lägre, men även kostnaden är lägre, säger Anders Forslund.

Antalet passagerare som ryms i elplanet är lägre, men även kostnaden är lägre, säger Anders Forslund.

Foto: Björn Larsson Rosvall
Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA, siktar på elflyg mellan Bromma och Visby.

Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA, siktar på elflyg mellan Bromma och Visby.

Foto: BRA
Annons

Militären har för länge sedan lämnat Säve flygplats och de vanliga flygbolagen har slutat flyga hit. Men i ena kanten av området norr om Göteborg håller det svenska startup-företaget Heart Aerospace ändå på med vad som kanske blir framtiden för flyget.

För här utvecklar bolaget ett eldrivet flygplan som ska kunna ta 19 passagerare och flyga 40 mil innan det måste gå ned och ladda batterierna. Jämfört med dagens vanliga plan är det både ett litet plan och en kort sträcka.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons