X
Annons
X

Eldriven motorcykel i hårt test: ”Hör fåglarna kvittra”

Eldriften har smugit sig in även utanför stadsmyllrets avgaser och rusningstrafik. Nu har den letat in sig i skogen, där batteritekniken bjuder på en ny dimension av upplevelse i terrängen. SvD har hårdtestat en el-enduro och pressat batterierna till max ute i naturen.

Batteridrivet i skogen, det är lätt och det är en futuristisk känsla. Frågan är, hur länge är batterierna i gott skick egentligen? Det får konsumenterna fälla ett utslag om med tiden.
Batteridrivet i skogen, det är lätt och det är en futuristisk känsla. Frågan är, hur länge är batterierna i gott skick egentligen? Det får konsumenterna fälla ett utslag om med tiden. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Elrevolutionen har ännu inte riktigt slagit igenom bland batteridrivna motorcyklar, trots att den gjort ett ordentligt avtryck bland cyklar- (och sparkcyklar) och mopeder.

Batteridrivet i skogen, det är lätt och det är en futuristisk känsla. Frågan är, hur länge är batterierna i gott skick egentligen? Det får konsumenterna fälla ett utslag om med tiden.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 10

”Frånvaron av motorljud skapar snart en meditativ känsla ute i skogen. En ny dimension av körning växer fram”, skriver SvD:s reporter.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 10
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 10

Det finns tre lägen att välja på; ”economy” (1), enduro (2) och cross (3). I testet har vi kört nästan bara i läge två.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 10

Det är enkelt, nästan för enkelt att köra eldrivet i terräng. Insteget för nybörjare minskar när det går snabbare att lära sig.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 10
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 6 av 10

Däcken fungerar utmärkt över rötter och sten, men fungerar uselt i lera och djup jord och sand.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 7 av 10

Freeride E-XC är landsvägsregistrerad och kan köras på allmän väg, något för jobbpendlaren som vill köra i terräng i ibland.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 8 av 10

Batteritiden för effektiv körtid har blivit bättre på bara några år.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 9 av 10

Är det en mountainbike? Det är lite svårt att definiera exakt efter en tids körning med ett batteridrivet terrängfordon.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X