Annons

Elbilen räcker inte till

Med sänkta priser och statliga subventioner hoppas elbilstillverkarna att också privatpersoner ska bli intresserade att skaffa elbil. Men det lär knappast räcka så länge bilarna inte klarar en normal svensk vinter. Ion, Peugeots variant av den bil som hos Mitsubishi heter Imiev och hos Citroën kallas C-Zero, dras med elbilarnas vanliga nackdelar: dålig räckvidd, lång laddtid och litenhet.

Under strecket
Publicerad

Ion är en liten stadsbil så utrymmena är inte så mycket att skryta med, men ”tankningen” är både billig och smidig.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 4

Antingen via ett jordat uttag hemma eller vid en laddstolpe på stan.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 4

Genom olika instrument håller man koll på bland annat laddning och körsträcka.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 4
Foto: INGVAR KARMHED Bild 4 av 4

Elmotorn på motsvarande 64 hästar räcker bra till i stadstrafiken och någon växellåda behövs ju inte. Drivlinan ger en behaglig och ryckfri gång men utanför stan, speciellt på motorväg är hästarna för få och laddningen töms oroväckande snabbt.

Egentligen är det sex tärningsprickar för miljön och på sin höjd två för ekonomin. Medelbetyget landar alltså på fyra. Visserligen är ”soppan” billig i Ion men den behöver fyllas på ofta och bilen är på tok för dyr för privatpersoner. I praktiken är bilen användbar bara i tätorter.

Annons
Annons
Annons