Annons

Elbilen mognar och blir folklig

Renault Zoe är ungefär lika stor som sitt förbränningsmotordrivna syskon Clio, men bilarna är helt olika i uppbyggnaden. Zoe har just uppdaterats efter sju år på marknaden.
Renault Zoe är ungefär lika stor som sitt förbränningsmotordrivna syskon Clio, men bilarna är helt olika i uppbyggnaden. Zoe har just uppdaterats efter sju år på marknaden. Foto: Anders Wiklund/TT

Modellen är redan en ganska vanlig syn i den svenska trafikbilden. Med större batteri och högre komfort kan Renault Zoe locka fler bilköpare att övergå till eldrift.

Under strecket
Publicerad

Framtill skiljer sig uppdaterade Zoe mest från hur modellen sett ut under sina första sju år.

Foto: Anders Wiklund/TT

Upp till 22 kilowatts laddning klarar Zoe i standardutförande. För 9 900 kronor finns även en likströmsladdare i bilen som kan ta emot upp till 50 kilowatt.

Foto: Anders Wiklund/TT

Zoe har en karaktäristisk form på bakre sidorutorna. Bakljusen har förnyats en smula med horisontella ljusband, tidigare gick rombformen igen även i själva ljusdesignen.

Foto: Anders Wiklund/TT

Det här är nästan det bästa med förnyade Zoe: en helt ny instrumentpanel. Lätt att använda och ganska trevlig att se på.

Foto: Anders Wiklund/TT

Dörrhandtagen på bakdörrarna undrar man om någon på konstruktionsavdelningen testade innan tillverkningen inleddes. Bökiga att hantera tyckte alla som testade.

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Peugeot
Foto: Uli Sonntag/Volkswagen

Vid de senaste testkörningarna med småbilar har jag landat i en och samma slutsats: ”Bilen X är bra (eller mindre bra, kanske inte alls bra) men oavsett dess övriga kvaliteter skulle den komma bättre till sin rätt med elmotor.”

För många andra biltyper kan jag se en poäng med förbränningsmotor. Men småbilar är främst tänkta för kortare körningar och inte sällan i storstadstrafik. Där spelar det mindre roll om räckvidden är skral eftersom laddstationer numera kan finnas både vid köpcentret, bostaden och arbetsplatsen.

Annons
Annons
Annons