Annons
X
Annons
X

Elbilar kan bli för stor succé i Norge

EN RAD FÖRDELAR Norge har blivit en av världens största marknader för elbilar. I november var 11,9 procent av alla nya bilar som såldes elbilar. Men elbilarna håller på att bli offer för sin egen succé. Framgången beror delvis på att de får köra i kollektivfältet. Där är det nu fullt i rusningstrafik.

[object Object]
Nicolai Astrup, Høyres miljöpolitiker i Stortinget visar upp sin elbil Tesla. Foto: BJÖRN LINDAHL

OSLO

Försäljningen av elbilar är inte jämnt fördelad i landet, utan koncentrerad till de som bor längs infartsådrorna till Oslo, och då framförallt de områden som ligger väster om huvudstaden. Alla norska elbilar har en egen nummerskylt som börjar med bokstäverna EL. Det är därför lätt att kontrollera att det är en äkta elbil och inte en bensin-, diesel- eller hybridbil.

Till att börja med var beslutet att låta elbilarna köra i kollektivfältet något som alla tjänade på. När en del av trafiken flyttade över i kollektivfältet flöt det också bättre i de andra filerna. Men i takt med att det blivit fler elbilar – det finns nu mer än 18000 elbilar i landet, har konflikten med kollektivtrafiken blivit större.

Annons
X

När tidningen Aftenposten räknade alla fordon i kollektivfältet på E18 från Asker kommun till Oslo, klockan 08.00–08.30 på morgonen, dominerade elbilarna totalt. Av sammanlagt 544 fordon var 72 procent elbilar.

–Tillväxten i elbilar är så stor att det redan gör att busstrafiken försenas, till trafikfarliga situationer och sämre framkomlighet, speciellt runt Oslo, säger Arne Veggeland, koncernchef i Nettbus, som är Norges största bussbolag.

–Tillgången till kollektivfältet är inte den viktigaste orsaken till att folk skaffar sig en bil, det är de lägre kostnaderna som elbilen medför. Men för en del är det kritiskt att kunna använda kollektivfältet. En kall vinterdag riskerar de att inte ha nog ström för att ta sig tillbaka från Oslo om de måste stå i kö, säger Snorre Sletvold, generalsekreterare i Norsk Elbilforening.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Att elbilarna får köra i kollektivfältet är bara en av flera åtgärder för att stödja koldioxidfri trafik. Elbilarna slipper också avgifter och moms som kan motsvara hundratusentals kronor per fordon, de slipper biltullar, parkerar gratis och dessutom få ström utan kostnad på de 500 kommunala parkeringsplatser för elbilar – som upprättats i Oslo. Även om det är den samlade mängden av åtgärder som lett till explosionen i försäljningen av elbilar, är tillgången till kollektivfältet en kritisk fråga.

    –Beslutet om att tillåta elbilarna i kollektivfältet gäller fram till 2017, eller tills det finns 50000 bilar i Norge, säger Nicolai Astrup, som leder Oslo Høyre och som är partiets främsta miljöpolitiker i Stortinget.

    Han kör själv en Tesla S, som är den nya lyxmodellen. Den toppade i oktober listan över de mest sålda bilarna i Norge och kostar 450 000–500 000 beroende på om det är en modell med 60 kWh eller 85 kWh.

    I november hamnar den på andra plats, samtidigt som två andra elbilar, Nissan Leaf och VW Up, kom på femte och sjätte plats. Tar man med begagnade elbilar som importeras – som i realiteten är en ny bil i Norge – kom marknadsandelen för elbilar under november upp i 14 procent. Jämfört med samma månad för ett år sedan är det en ökning på 357 procent i antalet registrerade elbilar.

    –Allt fler känner någon som har en elbil. Den börjar som en andrabil, men folk upptäcker efter hand att de klarar sig enbart med den och säljer sin bensin- eller dieselbil, säger Nicolai Astrup.

    Tidningen Dagsavisen utnämnde nyligen Testa S till årets bil. Framgången intresserar även sociologer och marknadsföringsexperter som Trond Blindhem, som är rektor på Markedshøyskolen i Oslo.

    –Tesla är bilbranschens svar på Apple. De kommer in från sidan och gör något helt annorlunda. Bilen är inte bara en materiell konstruktion. Det är också en konstruktion kulturellt och psykologiskt, säger han till veckotidningen Magasinet.

    Från att elbilar har varit något som bara kördes av de mest miljömedvetna har de nu också blivit ett statusobjekt. Bland de som beställt bilen är kronprins Haakon.

    –Det finns andra sätt att rädda världen är med raggsockor och ulltröjor, som Nicolai Astrup uttrycker det.

    Annons
    Annons
    X

    Nicolai Astrup, Høyres miljöpolitiker i Stortinget visar upp sin elbil Tesla.

    Foto: BJÖRN LINDAHL Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X