”Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft”

Med alla förluster inräknade  går det åt fyra gånger så mycket primärenergi i form av kol för varje kWh el i batteriet på en elbil, skriver artikelförfattarna.
Med alla förluster inräknade går det åt fyra gånger så mycket primärenergi i form av kol för varje kWh el i batteriet på en elbil, skriver artikelförfattarna. Foto: Anders Wiklund/TT

I debatten låter det ofta som att lösningen när det gäller koldioxidutsläppen är att övergå till exempelvis elbilar. Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors.

Under strecket
Publicerad
Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors.

Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors.

Foto: Privat
Annons

Elsystemet i Sverige ingår i ett europeiskt system där fossil produktion utgör en viktig del. Detta innebär att en ökning av elförbrukningen i Sverige genererar en motsvarande ökning av fossil elproduktion någonstans i Europa. En övergång från att direkt förbruka fossil energi, som till exempel diesel och bensin, till att förbruka el blir därför som att gå ur askan i elden.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons