X
Annons
X
Volkswagen visar upp elbilar i sin paradanläggning i Dresden.
Volkswagen visar upp elbilar i sin paradanläggning i Dresden. Foto: Volkswagen AG

Elbilar är framtiden – men fabrikerna går på halvfart

Det borde vara ett drömläge. Konsumenterna är villiga att köpa på väntelista, politikerna att ta en del av kostnaden.

Men det råder brist på en oerhört viktig komponent – där Kina sedan länge tagit kontrollen över känsliga naturtillgångar. Och där en svensk omtalad satsning fortfarande saknar full finansiering.

Det här är berättelsen om den krassa verklighet som varken Volkswagen eller Volvo vill tala om.

 

DRESDEN/GENÈVE Björkparketten glänser på golvet. Halvfärdiga el-Golfar rör sig framåt på produktionsbandet i Dresden. Platsen andas framtid. De stora glasväggarna ges insyn till Volkswagens elbilstillverkning. Men de utgör också det prestigefyllda globala skyltfönstret för Europas största elbilsoffensiv.

En el-Golf tillverkas i Dresden – på halvfart.

Foto: Volkswagen AG Bild 1 av 15

Herbert Diess knäböjer invid sin nya elbilsprototyp ID. Buggy inför kamerorna på Genèvesalongen i år.

Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 15

Kärnan i VW:s nya elbilsplattform – batteriet – beskådas.

Foto: Matthias Leitzke/Volkswagen AG Bild 3 av 15

Håkan Samuelsson på plats i Kungsträdgården - där han erkänner att även Volvo har batteribrist.

Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 15

Bilbatterierna – den nya tidens olja. Här batteriet i VW-koncernens nya elbilsplattform.

Foto: Volkswagen AG Bild 5 av 15

Herbert Diess på Genèvesalongen.

Foto: Jonas Fröberg Bild 6 av 15

Christian von Koenigsegg (t v) invid sin nya supersportbil Jesko som är döpt efter hans far Jesko (t h)

Foto: Malin Hoelstad Bild 7 av 15

Carlos Tavares när SvD träffade honom på Parissalongen i höstas.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 8 av 15

Volvo XC40 laddhybrid, som kraftigt försenad börjar säljas nu i vår. Av allt att döma kommer nya renodlade XC40 att få samma utseende.

Foto: Volvo Cars Bild 9 av 15

Northvolts nya batterifabrik är planerad att ligga i Skellefteå i norra Västerbotten.

Foto: Tomas Oneborg Bild 10 av 15
Foto: Tomas Oneborg Bild 11 av 15
Foto: Tomas Oneborg Bild 12 av 15

Teslas första gigafactory i Nevada.

Foto: Rich Pedroncelli/TT Bild 13 av 15

Volkswagens fabrik i Dresden som kallas Gläserne Manufaktur.

Foto: Oliver Killig/Volkswagen AG Bild 14 av 15

VW:s elbilschef Christian Senger i Dresden invid VW:s nya elbil som hittills kallats VW Neo men enligt källor till tyska branschtidningen Wirtschaftswoche ska heta ID.3. Världspremiär ska ske den 9 september och den når kunder i mars nästa år.

Foto: Jonas Fröberg Bild 15 av 15