Annons

Elbil på deltid – men vi har en elefant i rummet

Första generationens laddhybrider från Mercedes imponerade inte med kort räckvidd. Har denna blivit bättre?
Första generationens laddhybrider från Mercedes imponerade inte med kort räckvidd. Har denna blivit bättre? Foto: Julia Brzezinska

Vi provkör andra generationens laddhybrid från Mercedes. E-klass är redan på många sätt en fullkomlig bil. Frågan är om eldrift parad med dieselmotor förbättrar bilupplevelsen? Är den bättre än Volvos laddbara version? Och vad är grejen med elefanten i lastutrymmet?

Under strecket
Publicerad

Påkostade materialval och bra kvalitetskänsla. Testbilen har högupplöst färgskärm med digitala mätare, tillhör dock inte standardutrustningen.

Foto: Julia Brzezinska Bild 1 av 7

Laddluckan sitter på bakskärmen och batteriet kan laddas på 1,5 timme med snabbladdare.

Foto: Julia Brzezinska Bild 2 av 7

Upptaget vid laddstolpen? En E-Niro från Kia. Koreanerna ligger steget före många biltillverkare med elektrifierade modeller. Mercedes första rena elbil, suven EQC har premiär först till sommaren.

Foto: Julia Brzezinska Bild 3 av 7

Hunden Olle är halvnöjd med placeringen av batteriet i lastutrymmet. Lastytan minskar rejält och den plana ytan förstörs. E-klass har dock ett smart cargo-läge där man kan tippa sätesryggen i två vinklar för att öka lastytan något.

Foto: Julia Brzezinska Bild 4 av 7
Bild 5 av 7
Bild 6 av 7
Bild 7 av 7

Teknikskiftet från bilar med förbränningsmotorer till elmotorer har visat sig vara lättare sagt än gjort. I dag är de flesta konventionella bilarna bra oavsett prisklass. Men när elmotorer och batterier nu ska finna sig tillrätta lever resultatet inte alltid upp till förväntningarna. Det är helt enkelt fler komponenter som ska lira för att en eldriven bil ska kännas komplett. Och i ärlighetens namn imponerade inte Mercedes första laddhybrider som kom hösten 2016. Den uppgivna räckvidden på 30 km gav i verkligheten 20 km. Och den samverkan mellan el- och förbränningsmotor som man förväntar sig av en Mercedes saknades.

Testbilen har stått på laddning över natten. Vi drar ut kontakten och startar bilen i ren eldrift. Man kan köra enbart på diesel eller ladda bilens batteri med hjälp av motorn likt ett dieselaggregat. I det så kallade hybridläget blandar bilen mellan el, dieseldrift och energiåtervinning. Men vi väljer elläget för att se hur långt vi kommer innan den vanliga motorn startar.

Annons
Annons
Annons