Annons

Elbil kan vara större miljöbov än dieselbil

Två av de mindre elbilarna som i dag finns på den svenska marknaden, Hyundai Ioniq Electric (blå) och Nissan Leaf 40 kWh. Arkivbild
Två av de mindre elbilarna som i dag finns på den svenska marknaden, Hyundai Ioniq Electric (blå) och Nissan Leaf 40 kWh. Arkivbild Foto: Pontus Lundahl/TT

Fråga tusen människor vilken biltyp som är bäst för miljön så svarar nog alla att det är den med eldrift. Det är kanske sant.

När batterierna byggs och laddas i länder som har stor fossil elproduktion så tar det lång tid innan de blir miljövänligare än vanliga bilar.

TT
Publicerad

Bilindustrin är just nu inne i sin största omställning någonsin. Även om urvalet av elbilar i dag är begränsat så tävlar tillverkarna i sifferexercis: hur många nya modeller de ska ha på marknaden och vid vilket årtal.

Branschen fick ett både abrupt och yrvaket uppvaknande i samband med dieselskandalen och efter den har kraven på branschen från världens lagstiftare duggat tätt. I flera länder talas det nu om att totalförbjuda försäljningen av bilar med traditionella förbränningsmotorer från år 2030.

Annons
Annons
Annons