Recension

Import exportElände klätt i estetik

ÖDESRESOR. Med Import export gör österrikaren ­Ulrich Seidl ett inlägg i debatten om hur människor påverkas av den ekonomiska obalansen mellan Öst- och Västeuropa. Framför allt gör bildspråket intryck.

Publicerad
I import export lämnar den underbetalda ukrainska sjuksköterskan Olga (Ekateryna Rak) sitt vårdjobb och börjar sälja sin kropp på en cybescpacebordell.

I import export lämnar den underbetalda ukrainska sjuksköterskan Olga (Ekateryna Rak) sitt vårdjobb och börjar sälja sin kropp på en cybescpacebordell.

Foto: NOBEMBERFILM
Annons

”Illusionen gör oss glada/får oss att glömma våra bekymmer” sjunger en ensam underhållare tonlöst över en syntslinga, medan nödtorftigt maskerade åldringar i sjukhuskläder sitter uppradade utmed väggarna. Den österrikiske regissören Ulrich Seidl – mest känd för sin attack på förortslivets banalitet i filmen Hunddagar – gör i en festscen i Import export upp med sminkad verklighet och Hollywoodslut. En nåd jag stilla ber om efter två timmar i Seidls värld.

Import export börjar i Ukraina, där sjuksköterskan Olga (Ekateryna Rak) lämnar sitt underbetalda vårdjobb för att sälja sin kropp på en cyberspacebordell, där tyska röster skriker kommandon åt henne: ”Visa anus!”, ”Kör in fingret!”. Bilden på duken är lika orubbligt låst vid kvinnokropparnas förnedring som webbkameran.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons