Annons

El-suvens kaxiga mål: ”Spöa skiten ur Tesla”

E-tron är en 490 centimeter lång suv. Proportionerna är smidiga jämfört med många andra suv-bilar och drar nästan mot en högrest kombikaross.
E-tron är en 490 centimeter lång suv. Proportionerna är smidiga jämfört med många andra suv-bilar och drar nästan mot en högrest kombikaross. Foto: Eric Lund/TT

AUDI E-TRON | I Namibias saltöken finns körförhållanden som trots värmen efterliknar snön i Lappland en kall vinterdag. Där stiftar vi för första gången bekantskap med Audis första elbil. E-tron har som mål att koppla greppet om konkurrenter från såväl Tesla som Jaguar och Mercedes-Benz.

Under strecket
Publicerad

Tack vare luftfjädringen kan bilens markfrigång anpassas efter körförhållandena. Normal frigångshöjd är 172 millimeter. Över 120 km/h sänks karossen 26 millimeter. Offroadläget ger 35 millimeter höjning och ett speciellt liftläge ytterligare 15.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 10

Ett finfint bagageutrymme som rymmer 600 liter med baksätet på plats. Det sistnämnda går att fälla i tre sektioner.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 10

Kupéutrymmet är rymligt och framstolarna verkar åtminstone vid en kortare provkörning ha utmärkt komfort.

Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 10
Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 10

Små färgskärmar på framdörrarnas insida har ersätt de vanliga ytterbackspeglarna. Till en början är det ovant att titta så långt ned.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 10
Foto: Eric Lund/TT Bild 6 av 10
Foto: Eric Lund/TT Bild 7 av 10
Foto: Eric Lund/TT Bild 8 av 10
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 9 av 10
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 10

I normala fall reser vi inte till en annan världsdel för att köra en bil några kilometer på grusvägar. Men Audi E-tron är inte något normalfall i bilvärlden.

Förvisso är den heller inte världens åttonde underverk, inte ens en revolution för bilismen. Däremot är den betydelsefull som mått på hur europeisk bilindustri tacklar utmaningen att göra elbilar som lockar en välbeställd, kräsen publik. Och än mer hur den pekar ut framtiden för både Audis och hela VW-koncernens elektrifiering – tekniken i E-tron kommer att sippra ned till billigare bilmodeller inom kort.

Annons
Annons
Annons