El eller bensin – vi har räknat på alternativen

SvD TJÄNSTEBIL | Småföretagaren Per Lidbom gillar bilar och njuter av sin väl inkörda men starka och bekväma BMW-kombi. Men vore det smartare för honom att ha en elbil som tjänstebil? Vi bad tjänstebilskonsulterna på Ynnor AB att räkna på de båda alternativen.

Under strecket
Publicerad
Byggkonsulten Per Lidbom väljer mellan att behålla sin privatbil, en bensindriven BMW-kombi, eller köpa en elbil i företaget och ha som förmånsbil, elbilen BMW i3. “Det handlar om det är värt för mig att ha en bil med väsentligt längre räckvidd – det är inte helt enkelt”, säger han.

Byggkonsulten Per Lidbom väljer mellan att behålla sin privatbil, en bensindriven BMW-kombi, eller köpa en elbil i företaget och ha som förmånsbil, elbilen BMW i3. “Det handlar om det är värt för mig att ha en bil med väsentligt längre räckvidd – det är inte helt enkelt”, säger han.

Foto: Pontus Lundahl/TT
”Gör jag verkligen klokt i att köpa en dyr elbil, som visserligen ger låga kostnader för mig privat eftersom jag har enkel tillgång till laddning, om jag ändå föredrar att cykla?”, funderar Per Lidbom.

”Gör jag verkligen klokt i att köpa en dyr elbil, som visserligen ger låga kostnader för mig privat eftersom jag har enkel tillgång till laddning, om jag ändå föredrar att cykla?”, funderar Per Lidbom.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

Det finns ett antal eviga frågor här i livet. En av dem gäller om egenföretagaren ska äga sin bil privat och ta milersättning för de ärenden som körs i tjänsten, eller låta firman äga bilen och betala förmånsvärde för att nyttja den privat.

De senaste åren har svaret varit ganska enkelt. Det har varit så fördelaktigt att ha en förmånsbil att privatbil sällan varit aktuellt. Åtminstone om företaget orkat bära kostnaden för en ny bil. Inför 2018 ritas kartan om och valet är inte längre lika självklart (mer om det på sidan 12). Hur ska man egentligen tänka och räkna – om det dessutom inte är den slentrianmässiga dieselkombin som övervägs?

Annons
Annons
Annons