X
Annons
X

El eller bensin – vi har räknat på alternativen

Premium

SvD TJÄNSTEBIL | Småföretagaren Per Lidbom gillar bilar och njuter av sin väl inkörda men starka och bekväma BMW-kombi. Men vore det smartare för honom att ha en elbil som tjänstebil? Vi bad tjänstebilskonsulterna på Ynnor AB att räkna på de båda alternativen.

Byggkonsulten Per Lidbom väljer mellan att behålla sin privatbil, en bensindriven BMW-kombi, eller köpa en elbil i företaget och ha som förmånsbil, elbilen BMW i3. “Det handlar om det är värt för mig att ha en bil med väsentligt längre räckvidd – det är inte helt enkelt”, säger han.
Byggkonsulten Per Lidbom väljer mellan att behålla sin privatbil, en bensindriven BMW-kombi, eller köpa en elbil i företaget och ha som förmånsbil, elbilen BMW i3. “Det handlar om det är värt för mig att ha en bil med väsentligt längre räckvidd – det är inte helt enkelt”, säger han. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det finns ett antal eviga frågor här i livet. En av dem gäller om egenföretagaren ska äga sin bil privat och ta milersättning för de ärenden som körs i tjänsten, eller låta firman äga bilen och betala förmånsvärde för att nyttja den privat.

Byggkonsulten Per Lidbom väljer mellan att behålla sin privatbil, en bensindriven BMW-kombi, eller köpa en elbil i företaget och ha som förmånsbil, elbilen BMW i3. “Det handlar om det är värt för mig att ha en bil med väsentligt längre räckvidd – det är inte helt enkelt”, säger han.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 2

”Gör jag verkligen klokt i att köpa en dyr elbil, som visserligen ger låga kostnader för mig privat eftersom jag har enkel tillgång till laddning, om jag ändå föredrar att cykla?”, funderar Per Lidbom.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X