Annons

Ekholm ryter till – fler kvinnor måste rekryteras

Minst en av slutkandidaterna till nya chefsjobb på Ericsson ska vara kvinna. Den uppmaningen kommer från Ericssons vd Börje Ekholm i sitt senaste veckobrev till personalen. Men tajmingen ifrågasätts då Ericsson snart ska presentera resultatet för årets första kvartal.

Under strecket
Publicerad

Börje Ekholm skriver i sitt veckobrev: ”Vi måste snabba på!” om att andelen kvinnor bara utgör 23 procent av Ericssons anställda.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Börje Ekholm skriver i sitt veckobrev: ”Vi måste snabba på!” om att andelen kvinnor bara utgör 23 procent av Ericssons anställda.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
Börje Ekholm skriver i sitt veckobrev: ”Vi måste snabba på!” om att andelen kvinnor bara utgör 23 procent av Ericssons anställda.
Börje Ekholm skriver i sitt veckobrev: ”Vi måste snabba på!” om att andelen kvinnor bara utgör 23 procent av Ericssons anställda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Ericsson är kanske inne i sin värsta kris någonsin och bland aktieägarna har missnöjet med att det tar tid att vända bolaget ökat. Aktivistfonden Cevian med Christer Gardell i spetsen, som är största ägare sett till investerade pengar, är en av dem som varit kritisk till att de åtgärder som Börje Ekholm sjösatt inte har givit bättre effekt.

Med en vecka kvar till nästa kvartalsrapport så visar dock Börje Ekholm att det inte bara är snabba lönsamhetsförbättringar som finns på agendan utan att även att andra mål också måste uppnås. Börje Ekholm ägnar hela sitt senaste veckobrev till de anställda åt jämställdhetsfrågan och att det finns för få kvinnor i organisationen.

”Vi måste snabba på!”, skriver Börje Ekholm i sitt veckobrev till de anställda med anledning av att kvinnor enbart utgör 23 procent av antalet anställda, en blygsam uppgång på 1 procent sedan 2012.

Annons
Annons

Vid en rekrytering på en exekutiv nivå, bland de slutliga kandidaterna så ska det finnas minst en kvinnlig och en manlig kandidat.

En av de åtgärder han lanserar för att komma tillrätta med snedfördelningen är en 50–50-fördelning vid chefsrekrytering.

”Vid en rekrytering på en exekutiv nivå, bland de slutliga kandidaterna så ska det finnas minst en kvinnlig och en manlig kandidat. Ja, det är svårt men det går att genomföra om vi tänker igenom hur vi rekryterar”, skriver Börje Ekholm.

Sedan Börje Ekholm tillträdde som vd för drygt ett år sedan har Ericsson aktien tappat runt 11 procent. Jämställdhetsutspelet i veckobrevet har skapat frågor om Börje Ekholms prioriteringar såväl internt som externt menar personer SvD talat med.

– Om en vecka kommer nästa rapport. Jämställdhetsstrategin är nödvändig, men tajmingen att ta upp den kan man fundera över eftersom det väcker onödiga frågor om hur Börje Ekholm prioriterar sin tid, säger en institutionell ägare till SvD som läst veckobrevet.

Vi har sedan 2013 en ambition att öka andelen kvinnor till 30 procent till 2020, men vi är ännu inte framme.

Börje Ekholm har avböjt att utveckla sina tankar om det senaste veckobrevet till SvD men pressavdelningen skriver att bolaget under 2017 startade en jämställdhetsutbildning. Bolaget granskade även de flesta platsannonser som gått ut under fjolåret för att kontrollera att ett könsneutralt språk används.

– En fråga som vi jobbar aktivt med är att öka andelen kvinnor i organisationen och på ledande befattningar. Vi har sedan 2013 en ambition att öka andelen kvinnor till 30 procent till 2020, men vi är ännu inte framme. I dag är 23 procent av våra anställda kvinnor. I ledningsgruppen är 27 procent kvinnor, säger Majbritt Arfert, personaldirektör på Ericsson till SvD.

I jakten på ökad lönsamhet hårdbantas nu Ericssons organisation. Redan under 2017 lämnade 11 000 personer företaget och antalet anställda sjönk till drygt 100 000. Bland dem som lämnar är dock andelen män och kvinnor jämförbara, enligt Ericsson.

Pressavdelningen menar att man når resultat med åtgärderna. På Ericssons karriärsportal så utgörs nu nästan 40 procent av trafiken av kvinnor, vilket är en fördubbling på två år. Ökningen är ett ackumulerat resultat av att fler kvinnor lyfts fram i Ericssons kanaler, i bolagets karriärbloggar och en fokuserad rekryteringsstrategi ,uppger pressavdelningen till SvD.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons