Egna varumärken inget recept för framgång

– Varumärken som inte säljer kommer att slås ut. Men leverantörerna blir inte sysselsatta, de styr istället om produktionen till att tillverka egna märkesvaror åt handel.

Under strecket
Publicerad
Annons

på plats | Axfoods seminarium
Orden är Brian Sharoffs, chef för den internationella organisationen för dagligvaruleverantörer som producerar kedjornas egna märkesvaror. Han är inbjuden av dagligvaruaktören Axfood för att tala om utvecklingen av egna märkesvaror, eller EMV som de kallas på branschspråk.

Och i Europa är produktgruppen stor. Högst är andelen i Schweiz med 45 procent mätt i volym, därefter kommer England med 41 procent Belgien med 38 procent och Tyskland med 35 procent. Studier visar att 90 procent av de europeiska handelsföretagen har valt att utöka arbetet med EMV och hälften gör det för att bygga lojalitet.
Handelns intresse för att skapa egna varor har naturligtvis att göra med de goda marginalerna, vilket ökar möjligheter till bättre lönsamhet. Axfood har nyligen beslutat att öka sin andel EMV från 15 procent till 25 procent, vilket säkert är bra ur aktieägarperspektiv.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons