X
Annons
X
Fördjupning

Eget elverk under huven – laddar fullt på tre minuter

Det här är miljöbilen som tankas med H2 och där det bara kommer H2O ur avgasröret. Alltså vätgas in och vatten ut. Men vi var tvungna att åka till Danmark för att köra nya Honda Clarity. Sverige satsar för dåligt på H2.

Första generationen Honda Clarity kom 2008. Årets upplaga är helt ny. Foto: Rolf Gildenlöw

Honda Clarity Fuel Cell är elbilen som du laddar fullt på bara tre minuter – utan sladd. Den har nämligen ett eget elverk med sig under motorhuven. Det består av 358 bränsleceller som ”matas” med vätgas (H2). Det som blir kvar är lite vatten (H2O).

Genialt? Ja, men inte helt enkelt. Tekniken är än så länge dyr och utbyggnaden av infrastrukturen för vätgas, alltså distribution och tankställen, går trögt. Särskilt i Sverige. Här i Norden ligger Danmark och Norge långt före oss.

Första generationen Honda Clarity kom 2008. Årets upplaga är helt ny.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 12

Honda Clarity, marknadens kanske mest miljövänliga bil, kommer inte till Sverige. Det finns alldeles för få tankställen för vätgas.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 12

Ingen växelspak finns – man trycker i stället på olika knappar för att åka framåt och bakåt.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 12

Med specialmunstycket trycker man i 141 liter vätgas på bara tre minuter.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 12
Bild 5 av 12
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 12
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 12

Motorn syns inte. Under huven dominerar den så kallade stacken med alla bränslecellerna.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 12
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 9 av 12
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 10 av 12
Foto: Toyota Bild 11 av 12
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X