Annons

FalstaffEgenkär clown i aktuell komedi

Misha Kiria som Falstaff.
Misha Kiria som Falstaff. Foto: Jonas Persson

Heder och sanning står på spel när Malmö opera iscensätter Verdis ”Falstaff” som allegori över Trumps uppgång och fall. Men showen är inte färdigarbetad, konstaterar SvD:s Sofia Nyblom.

Under strecket
Publicerad

Alexandra Flood i rollen som Nannetta.

Foto: Jonas Persson

”Halleluja, clownen är borta!” Kommentaren dyker upp i sociala medier en kort stund före premiären på ”Falstaff”, som kommentar till valresultatet i USA. Den illustrerar vilken populärkulturell ikon Donald Trump blivit, och ger licens till regissören Lotte de Beer att låta den inbilske dokusåpastjärnan till president stå modell för Verdis inbilske Sir John Falstaff på Malmö opera.

”Falstaff” är Verdis sista opera, en skarp maktanalys förklädd till genomkomponerad buffa. Här flätas några av hans vackraste melodier ihop med andlösa ensembler, med hjälp av listiga ledmotiv. Det är en bedrift att iscensätta en ensembleopera som ”Falstaff” denna märkliga tid. Malmöoperan har med kort varsel trollat om konceptet till covid-säker screwballkomedi, samtidigt som man passar på att ta betalt även för livestreamen (som denna recension bygger på).

Annons
Annons
Annons