Annons

”Egen skola för vissa grupper ökar känslan av olikhet”

För att förståelsen för olikheter och respekten människor emellan ska öka behöver vi vistas i samma miljöer, byta erfarenheter och tankar. Detta arbete ska ske – och sker – i en skola för alla. Det skriver religionsläraren Viktor Björklund i en replik.

Under strecket
Publicerad

Såväl de troende eleverna som de icke-troende gynnas av mångfald av tros- och livsåskådningar i klassrummet, skriver en lärare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 2

Viktor Björklund

Foto: Privat Bild 2 av 2

Såväl de troende eleverna som de icke-troende gynnas av mångfald av tros- och livsåskådningar i klassrummet, skriver en lärare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Såväl de troende eleverna som de icke-troende gynnas av mångfald av tros- och livsåskådningar i klassrummet, skriver en lärare.
Såväl de troende eleverna som de icke-troende gynnas av mångfald av tros- och livsåskådningar i klassrummet, skriver en lärare. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vad är det egentligen som rättfärdigar religiösa friskolor? Aisha Lundgren Aslla menar i sitt inlägg på SvD Debatt, som utgår ifrån den påstådda segregeringen av muslimska pojkar och flickor på en skolbuss, att det förtryck och den förföljelse vissa religiösa minoriteter upplever är ett gott skäl. I den religiösa friskolan får eleverna, skriver hon, en fristad från omvärldens trakasserier. Och det är givetvis så att alla former av förtryck eller trakasserier av religiösa och andra utsatta grupper måste motarbetas. Men hur motiverar vi att inte homosexuella, transpersoner eller andra grupper som upplever liknande förtryck också ska ges en fristad på skolor med endast likasinnade?

Annons
Annons
Annons