Efterfrågan på billig ”ugly food” ökar i Sverige

Upp till tre av tio grönsaker sorteras bort för att de är fula. Samtidigt har ”knasiga” livsmedel blivit allt hetare – hos Coop är efterfrågan så stor att odlarnas leveranser inte räcker till. Men för att attrahera kunderna måste maten vara ful på rätt sätt.

Under strecket
Publicerad
Louise König, hållbarhetschef på Coop. Matbutiken satsar sedan ett par år tillbaka på att minska svinnet av ”fula grönsaker” – som kunderna ratar just på grund av deras utseende.

Louise König, hållbarhetschef på Coop. Matbutiken satsar sedan ett par år tillbaka på att minska svinnet av ”fula grönsaker” – som kunderna ratar just på grund av deras utseende.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
”Folk vill att det ska vara riktigt crazy och krokigt. Om det bara än några prickar eller skorv – då sållas det bort”, säger Louise König.

”Folk vill att det ska vara riktigt crazy och krokigt. Om det bara än några prickar eller skorv – då sållas det bort”, säger Louise König.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Annons

Omkring en tredjedel av all mat som odlas globalt äts aldrig upp. Enligt WWF skulle det som kastas räcka till att mätta tre miljarder människor – långt fler än alla de som i dag svälter.

Av den mat som inte tas tillvara uppskattas nära hälften vara frukt, grönsaker samt rötter och knölar. Och en vanlig orsak till att vi ratar den här – och annan – mat är att den anses ful.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons