Annons

Efter Stordalens Vingköp – resenärer förlorar miljoner

Petter Stordalen köpte Ving.
Petter Stordalen köpte Ving. Foto: Janerik Henriksson/TT

Tidigare resenärer riskerar att förlora stora belopp när Petter Stordalen och Harald Mix köper Ving. Så mycket som 100 miljoner av kundernas pengar kan försvinna i konkurserna som bäddade för affären.

Under strecket
Publicerad

Thomas Cook Airlines Scandinavia som hade säte i Danmark, försattes i konkurs på kvällen den 30 oktober då flygflottan var på hemväg. Det skedde åtta timmar efter en spektakulär presskonferens i Stockholm med koncernens nya huvudägare Petter Stordalen och riskkapitalisten Harald Mix.

Köparnas villkor för att skjuta till 6 miljarder kronor i räddningen av Vinggruppen, var att stora garantiåtaganden för skulderna i den brittiska moderkoncernen skulle hävas.

Man valde att göra detta genom planerade konkurser för bland annat Ving Sverige och flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, bolag som nästa dag ersattes av nya bolag. Till exempel bytte flygbolaget namn till Sunclass Airlines.

Men den ovanliga räddningen av Ving kan få efterdyningar för tidigare resenärer.

Vid tjänsten Flyghjälp.se som bistår resenärer med krav på förseningersättningar värderar man de passagerarersättningar som nu kan gå om intet till drygt 100 miljoner kronor i hela Norden.

– Det rör sig om ersättningar som vi menar att Thomas Cook Airlines Scandinavia borde ha betalt till sina passagerare för länge sedan men som flygbolaget valt att skjuta upp eller vägra betala. Nu är dessa pengar så gott som förlorade, säger Alex Kirkeberg, presschef vid Flyghjälp.se.

Annons
Annons

Enbart den 23 september då Vinggruppen stoppade nästan alla flygresor, berördes cirka 7 000 kunder av vanligen långa förseningar.

Enligt Flyghjälps danska advokat Rune Strøm Danvold, utgör konkursförfarandet inget juridiskt fel.

– Men valet av metod är inte det mest sympatiska gentemot deras tidigare passagerare.

Kompensationskrav från gamla resenärer som stått utan flyg eller fått vänta länge, måste nu skickas vidare till konkursboet.

– Flygresenärernas kompensationskrav för flygförseningar eller inställda flyg hör dessvärre till fordringar med mycket låg prioritet, varför vi betraktar pengarna som förlorade, säger advokat Rune Strøm Danvold.

Hos Flyghjälp.se påpekar man att räddningen av Ving-gruppen och dess flygbolag ofta har beskrivits som ett enda uppköp av en krisdrabbad aktör, trots att flera delar av verksamheterna försattes i konkurs. Man menar att det vore mer rättvisande att se affären som en successiv utveckling med flera förvärv på mycket kort tid.

Exakt vilka fordringar som finns på de bolag som försattes i konkurs i samband med Petter Stordalens räddning av Ving blir känt först i februari då bouppteckningarna blir klara.

Men genom att flytta över verksamheter till nya bolag har man kunnat undgå inte bara garantiåtaganden mot den brittiska moderkoncernen, utan även delar av den skuld som byggts upp i den egna verksamheten, till exempel kompensationskrav från passagerarna.

På SvD:s förfrågan bekräftar kommunikationschefen Lisbeth Nedergaard vid det nya flygbolaget Sunclass Airlines att alla passagerarkrav från 30 oktober och tidigare som hänvisar till EU:s förordning nummer 261/2004 hamnar i konkursboet för Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Vings koncernchef Magnus Wikner konstaterar att Petter Stordalens och Harald Mix bud på Ving-gruppen var villkorat med konkursförfarandena. Detta gav enligt Wikner också en möjlighet att hinna omförhandla vissa ofördelaktiga avtal som låg i de gamla bolagen, allt i syfte att få Ving att överleva och göra den nya koncernen mer konkurrenskraftig än tidigare.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons