Annons

Efter ordern om roligare bil – så blev nya Toyotan

Nya Toyota RAV4 har en radikalt annorlunda hållning jämfört med sin föregångare, även om yttermåtten bara skiljer millimeter hit och dit. Syftet är att ge modellen en mer robust framtoning.
Nya Toyota RAV4 har en radikalt annorlunda hållning jämfört med sin föregångare, även om yttermåtten bara skiljer millimeter hit och dit. Syftet är att ge modellen en mer robust framtoning. Foto: Eric Lund/TT

Under vissa perioder har Toyota RAV4 varit världens mest sålda suv. Den nya generationen är kraftigt omarbetad och lockar med flera kloka egenskaper. Frågan är bara hur inbjudande den är som bilupplevelse.

Under strecket
Publicerad

En chosefri och lättarbetad förarmiljö där många vitala funktioner manövreras med tydliga reglage. Pekskärmens menysystem och navigationshjälp känns inte helt modern. Där ligger Toyota efter flera konkurrenter.

Foto: Eric Lund/TTBild 1 av 5

Digital innerbackspegel kräver tillvänjning, för den ovane blir det lätt lite skeva intryck och nästan åksjukekänsla. Fördelen är att spegeln aldrig skyms av skrymmande last i kupéutrymmet. Den går även att ställa om till vanlig spegelfunktion.

Foto: Eric Lund/TTBild 2 av 5

Ombonad kan man inte skylla RAV4 för att vara. Läderklädseln i detta topputrustade exemplar känns lite hal och billig. Men byggkvaliteten är god och framstolarna har bra komfort.

Foto: Eric Lund/TTBild 3 av 5

Fyrhjulsdriften är elektrisk med en elmotor som driver bakaxeln vid behov. Under den enkla terrängkörning som provturen erbjöd tog sig RAV4 fram med ackuratess.

Foto: Eric Lund/TTBild 4 av 5

Ett bra bagageutrymme som är lättlastat och flexibelt.

Foto: Eric Lund/TTBild 5 av 5

En chosefri och lättarbetad förarmiljö där många vitala funktioner manövreras med tydliga reglage. Pekskärmens menysystem och navigationshjälp känns inte helt modern. Där ligger Toyota efter flera konkurrenter.

Foto: Eric Lund/TTBild 1 av 2

Digital innerbackspegel kräver tillvänjning, för den ovane blir det lätt lite skeva intryck och nästan åksjukekänsla. Fördelen är att spegeln aldrig skyms av skrymmande last i kupéutrymmet. Den går även att ställa om till vanlig spegelfunktion.

Foto: Eric Lund/TTBild 2 av 2

Ordern kom från högsta ort: inga fler tråkiga bilar. Det kan låta enkelt, men vad menade egentligen Toyotas koncernchef Akio Toyoda när han satte ned foten för några år sedan?

Svaret kan möjligen sökas i nya Toyota RAV4, märkets mellanstora suv-modell. När den första modellen presenterades 1994 var den nyskapande. Dittills hade suvar varit rena terrängbilar, ofta baserade på chassit från en lätt lastbil med komfort och väghållning flera snäpp under vanliga personbilar.

Med första RAV4 visade Toyota vägen för den moderna suven: personbilskomfort, lättkörd och med en lekfull aura av äventyr utan machoinslag. Sedan dess har den utvecklats i flera steg och för varje generation blivit mer mogen och tillrättalagd. Den nya bilen – den femte generationen – är på några millimeter när lika stor som den närmaste föregångaren. Den ska ändå vara rymligare tack vare bättre paketering som följer av en ny och mer flexibel plattform.

1/2

En chosefri och lättarbetad förarmiljö där många vitala funktioner manövreras med tydliga reglage. Pekskärmens menysystem och navigationshjälp känns inte helt modern. Där ligger Toyota efter flera konkurrenter.

Foto: Eric Lund/TT
2/2

Digital innerbackspegel kräver tillvänjning, för den ovane blir det lätt lite skeva intryck och nästan åksjukekänsla. Fördelen är att spegeln aldrig skyms av skrymmande last i kupéutrymmet. Den går även att ställa om till vanlig spegelfunktion.

Foto: Eric Lund/TT

Till Sverige kommer den endast som hybrid där bensinmotorn på 2,5 liter kompletteras med en eller två elmotorer. Enligt Toyota valde 85 procent av de europeiska RAV4-köparna 2018 hybridversionen och företaget räknar med 90 procent för det nya exemplaret.

Annons
Annons

Ombonad kan man inte skylla RAV4 för att vara. Läderklädseln i detta topputrustade exemplar känns lite hal och billig. Men byggkvaliteten är god och framstolarna har bra komfort.

Foto: Eric Lund/TTBild 1 av 3

Fyrhjulsdriften är elektrisk med en elmotor som driver bakaxeln vid behov. Under den enkla terrängkörning som provturen erbjöd tog sig RAV4 fram med ackuratess.

Foto: Eric Lund/TTBild 2 av 3

Ett bra bagageutrymme som är lättlastat och flexibelt.

Foto: Eric Lund/TTBild 3 av 3

Batteriet går inte att ladda med sladd, Toyota håller fast vid sin ursprungliga lösning (från första Prius 1997) där förbränningsmotorn samt återvunnen bromskraftsenergi petar in energi i batteriet. En laddhybridversion lär vara på gång.

Ombonad kan man inte skylla RAV4 för att vara. Läderklädseln i detta topputrustade exemplar känns lite hal och billig. Men byggkvaliteten är god och framstolarna har bra komfort.
Ombonad kan man inte skylla RAV4 för att vara. Läderklädseln i detta topputrustade exemplar känns lite hal och billig. Men byggkvaliteten är god och framstolarna har bra komfort. Foto: Eric Lund/TT

Jag provkör först den fyrhjulsdrivna versionen, där elmotor nummer två står för driften av bakhjulen. Det finns alltså ingen mekanisk förbindelse mellan fram- och bakaxel. Föregångaren fick kritik för att fyrhjulsdriften var senfärdig och otillräcklig. Det säger sig Toyota ha åtgärdat och några kilometer på en enkel men bitvis slabbig terrängsträcka vittnar om att man nu åtminstone grejar start i hal backe.

Bensinmotorn är helt nyutvecklad och skiljer sig från dagens ”norm” genom att inte ha turbo. Tack vare så kallad Atkinsonprincip för förbränningen har den enligt Toyota en verkningsgrad på 41 procent, att jämföras med cirka 30 procent för vanliga Ottomotorer.

1/2

Fyrhjulsdriften är elektrisk med en elmotor som driver bakaxeln vid behov. Under den enkla terrängkörning som provturen erbjöd tog sig RAV4 fram med ackuratess.

Foto: Eric Lund/TT
2/2

Ett bra bagageutrymme som är lättlastat och flexibelt.

Foto: Eric Lund/TT

Fartresurserna är fina när alla tre motorerna samverkar, men bensinmotorn är högljudd och lite rå i gången. Överlag är ljudkomforten inte någon paradgren och landsvägskomforten är bara på topp så länge underlaget är slät asfalt.

Överlag är Toyota RAV4 även i sitt nya utförande en prydlig, aningen sammanbiten leverantör av transporttjänster under en lång rad strävsamma vardagar där väder och väglag knappast aldrig kommer att utgöra något hinder. En allsidig och klok suv – men från att ha varit ensam i sin genre är denna storleksklass numera ett getingbo där snart sagt varje biltillverkare vill vara med.

Annons
Annons

Akio Toyodas order om roligare bilar må ha tagit nya RAV4 flera steg i rätt riktning, men någon sprittande bilupplevelse är den ännu inte.

Motor/växellåda

Betyg: 5 av 6

Bensinmotorn är rekordeffektiv enligt Toyota (41 procents verkningsgrad), men en ganska oförfinad drivkälla ur komforthänseende. Drivlinan som helhet och steglös utväxling fungerar fint och förefaller snål.

Ekonomi/miljö

Betyg: 5 av 6

Ett längre test skulle ge stabilare bedömning av hur bränslesnål (och klimatsmart) bilen verkligen är. Men den preliminära slutsatsen är att den hushållar väl med bensindropparna, sett till bilstorleken och drivlinans utförande.

Köregenskaper

Betyg: 4 av 6

Toyota yvs över att nya RAV4 ska vara piggare att köra. Det är den, men det är ändå en ganska blek körupplevelse. Fjädringskomforten är bra utan leverera någon toppnotering.

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

Ännu ej bedömd av Euro NCAP, men något annat än fem stjärnor vore en sensation. Den aktiva säkerhetsutrustningen är god.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Ett steg framåt jämfört med föregångaren. Bland mellanstora suv-bilar är den ett genomarbetat val, men som helhet mer adekvat än enastående. Toyota finslipar hybridtekniken och såväl effektivitet som körkänsla är bättre än tidigare.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons