Efter omstruktureringen står Brio starkt

Det är ingen barnlek att sälja leksaker. Åtminstone inte för det en gång så stolta leksaksföretaget Brio – ett skolexempel på hur tillverkning på hemmaplan inte längre lönar sig och på detaljhandelskedjornas ökade inflytande. Brio kontrar med omstrukturering i hopp om att lyfta lönsamheten.

Under strecket
Publicerad
Annons

Nyligen lanserade Brio åtgärdsprogrammet ”Brio 2008” som innebär kraftigt nedskurna kostnader med full effekt under 2007. 80 miljoner kronor i kostnader ska bort genom att låta var sjätte anställd gå, stänga ned fabriken i Killeberg och öppna kontor i Malmö, närmare kontinenten. Målet med den, som bolaget uttrycker det, ”offensiva” manövern, är att nå uthållig lönsamhet. Vd Thomas Bräutigam har siktet inställt på internationell expansion och marginaler på 7-12 procent.

Men först måste det stuvas om ordentligt i börsens lekfullaste bolag. Försäljningen har rasat med 40 procent sedan 2002. Den genomsnittliga försäljningstillväxten har under de senaste fem åren varit minus 7 procent. I ett tidigare åtgärdsprogram under 2003 försvann 250 personer och Brio var vid årsskiftet nere på 606 anställda. Efter att ”Brio 2008” genomförts återstår blott 500. Vidare har stora delar av produktionen flyttats till Kina för att sänka produktionskostnaderna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons