Annons

Efter kampanjen – Facebook stiftar nya regler

Facebook stiftade snabbt nya regler efter att presidentkandidaten Michael Bloomberg betalat instagramprofiler för att göra reklam för sin valkampanj. Arkivbild.
Facebook stiftade snabbt nya regler efter att presidentkandidaten Michael Bloomberg betalat instagramprofiler för att göra reklam för sin valkampanj. Arkivbild. Foto: David J. Phillip/AP/TT
Under strecket
TT
Publicerad

Miljardären Michael Bloombergs pengaregn över instagramprofiler för att hjälpa honom att bli Demokraternas presidentkandidat har fått Facebook att skyndsamt ändra sina regler, skriver Financial Times.

Influencers aktiviteter på både Facebook och Instagram har tidigare till stor del fallit utanför ramen för techjättens regelverk kring marknadsföring. Men nu har Facebook bestämt sig för att officiellt tillåta att politiska grupper gör reklam via influencers, så länge politikerna är auktoriserade och de influencers som delar tydligt märker upp reklamen.

Annons
Annons
Annons