Efter bojkotten: ”Som att skära bort ett företag”

Kinas bojkott av H&M har klingat av.
Kinas bojkott av H&M har klingat av. Foto: Kin Cheung/AP

Kinas bojkott mot H&M har klingat av. Men frågorna hänger kvar: vad hände egentligen? Och hur påverkar det bolagen framöver? ”Signalvärdet blir väldigt stort”, säger Jörgen Andersson, rådgivare till en rad klädföretag med verksamhet i Kina, bland annat H&M.

Under strecket
Publicerad
Jörgen Andersson.

Jörgen Andersson.

Foto: Sanna Dahlen
Annons

För ganska exakt fyra år sedan flög Stefan Persson, H&M:s huvudägare och dåvarande ordförande, till Washington. Där tog han emot ett pris för att den svenska klädjätten tidigt hade börjat följa FN:s principer om mänskliga rättigheter. Även skådespelaren Richard Gere fick ta emot ett pris av den amerikanska pro-demokratiska organisationen Freedom House.

Men att visa upp sådant på catwalken vinner inga skönhetspoäng i Kina. Härom veckan blev det tydligt att det engagemanget har en kostnad. Det handlade om H&M:s beslut att inte köpa bomull från den kinesiska Xinjiang, ett ställningstagande företaget också har gjort offentligt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons