Annons
Krönika

Jonas Fröberg:Efter haveriet vågar ingen ställa krav om vätgas

Varför skriver ni inte om bränslecellsbilar? Frågan kommer med jämna mellanrum. Svaret skulle kunna lyda: bränslecellsbilar tankar man med vätgas som bara finns på fyra mackar i Sverige. Därför är ämnet dött. Punkt.
Men det är det inte.

Under strecket
Publicerad
Bränslecellsbilen har en stor fördel: den går snabbt att tanka.
Bränslecellsbilen har en stor fördel: den går snabbt att tanka. Foto: Rolf Gildenlöw

En bränslecellsbil är förenklat en elbil utan batteriproblem. Ni vet, att det tar minst en halvtimme att ”snabbladda” ett batteri på långfärder, att batterier ännu är alldeles för dyra och ibland tarvar smutsig el för att tillverkas. Exakt hur kobolten hämtas från gruvorna i Kongo vill vi inte veta.

Bränslecellsbilen har en stor fördel: den går snabbt att tanka.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons