Annons

Lars Arrhenius och Eric Ericson, ”Välkommen till biosfären”Effektivt om tafattheten kring miljökrisen

Lars Arrhenius och Eric Ericson, ”Välkommen till biosfären”, installationsvy på Svenskt Tenn.
Lars Arrhenius och Eric Ericson, ”Välkommen till biosfären”, installationsvy på Svenskt Tenn. Foto: Svenskt Tenn

Klimatkrisen, karriären och könsnormen. Håkan Nilsson ser tre källor till ständig frustration, men även till svart humor, när han går en lätt ångestladdad konstrunda.

Publicerad

”Ångest är min arvedel”, skrev Pär Lagerkvist för drygt 100 år sedan. Men vilken ångest talar vi om och vad gör vi med den? Jag går från Index omfattande presentation av Chris Kraus filmer från 80- och 90-talen med ett slags svar på frågan. Ångesten kommer från den frustration som uppstår i att oupphörligen producera smala experimentella filmer utan att få någon riktig utväxling för arbetet, samtidigt som manliga kollegor hamnar i rampljuset.

Chris Kraus, amerikansk författare (till bland annat till succéboken ”I love Dick”) och konstnär visste dock besked och gjorde ouppmärksamheten till en tillgång för sitt skrivande. I den retrospektiv som presenteras på Index framstår hennes misslyckande i filmvärlden som en väg till framgång i skrivandet. Men även om Kraus är mest känd som skribent, vore det orättvist att se filmandet endast som en källa för skrivandet. Genom ett berättande med många olika metanivåer – det är tydligt att hon formas under postmodernismens storhetstid i dess huvudstad New York – blandar filmerna svidande samhällskritik med svärta och humor. Det är omvälvande och roligt att sitta igenom dem.

Chris Kraus, videostillbild ur ”Gravity and grace”.

Foto: Chris Kraus Bild 1 av 3

Vem blir schack och matt när naturen möter den civilisationen i Lars Arrhenius schackspel på Svenskt Tenn?

Foto: Svenskt Tenn Bild 2 av 3

Olof Inger, ur ”Input/Output II”.

Foto: Anna Bohman Gallery Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons