X
Annons
X
Recension

Projekt: Mamma Effektivt grepp – belyser fruktansvärd barndom

Skådespelaren Alexandra Zetterberg Ehn fick växa upp med sin mormor som inte alls var beredd att ta hand om ett barn. Istället skrev mormor Margit en dagbok fylld av kärlek, skuld och skildringar av ett 1960-tal. Texter som blivit en laddad monolog om en trasig barndom.

Alexandra Zetterberg Ehn som mormor Margit. Foto: Tomas van der Kaaij
Läs mer om Scenvåren 2019

Ta en kaka till, säger Margit. Hon har kaffekalas, med hembakt. Om gästerna blir för tysta fyller hon på med ord. Hon läser ur sin egen dagbok från 1960-talet. Den som handlar om och riktar till dotterdottern Alexandra – hon som ingen riktigt har tid med, och som ständigt flyttas mellan städer, dagmammor och fosterhem. Ett övergivet barn, ömsom överöst med presenter, ömsom totalt bortglömt. Dagböckerna berättar om en osynliggjord flicka, som bråkar sig till uppmärksamhet eller dammsuger omgivningen på kärlek.

Skådespelaren Alexandra Zetterberg Ehn har själv dramatiserat mormoderns autentiska dagböcker. Publiken får nu möta Margit och hennes kast mellan hemmafruideal, nymornad feminism, relativ fattigdom och maniska konsumtionsrundor. Dagboken är en innehållsförteckning över dyra skor, tjusiga hattar – och presenter till Alexandra, om nu något blivit över. Porträttet av Margit, hennes tid och dess ideal fångas exakt och fyndigt. Hon utbildar sig och får flotta jobb, men har inte tid att vara extramamma åt Alexandra, vars egen mor arbetar på en Paristeater.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X