Annons

Effektiv och miljövänlig

Efter succén med den tre­cylindriga bensinmotorn lanserar Ford nu en slimmad diesel till nya Focus. Fast egent­ligen är det bara motorn som är helt ny.

Under strecket
Publicerad

Tredje generationen av Ford Focus är en klassiker i ny form, där motorkraften ökats och bensinförbrukningen gått i motsatt riktning.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT

Trots en rejäl ansiktslyftning är det här fortfarande generation tre av Ford Focus, som lanserades redan 2010. En bil som utvecklades parallellt med Volvo V40. Men sedan de två tillverkarna gick skilda vägar har de utvecklat egna motorer, så räkna inte med att den helt nya 1,5-litersdieseln som sitter i vår testbil kommer att dyka upp i någon Volvo.

Men är det något nytt då hos den Ford Focus Kombi 1,5 TDCi vi kvitterat ut? Ny grill, nya lyktor i aktern och ett nytt pressveck på bakluckan är vad som syns på utsidan. Även på insidan har det fil­ats och finputsats rätt rejält. Och städats. Instrumenteringen har blivit renare, knapparna färre och pekskärmen enklare. Samtidigt har avlastningsytorna blivit fler – och klurigare. Mittkonsolen rymmer till och med ett litet lönnfack.

Annons
Annons
Annons