X
Annons
X
Recension

Cecilia Edefalk – Maskros/Dandelion Edefalks lyhördhet för naturen skapar magi

Retrospektiven på Waldemarsudde visar hur konsekvent Cecilia Edefalk arbetar. Hon länkar vår samtid till historien och vårt liv till naturen – och närmar sig andliga dimensioner. Det är stor konst i anspråkslös form, skriver Anna Nittve.

Cecilia Edefalk, ”The Dandelion”, 2014. Gelatinsilverfotografi, 120 x 150 cm. Foto: Cecilia Edefalk

Cecilia Edefalk har alltid gått sin egen väg. När måleri var ute på 1980-talet använde hon ett närmast klassiskt måleriskt språk. När många andra internationellt framgångsrika konstnärer idag ser till att synas och höras så mycket som möjligt skapar Cecilia Edefalk konst som kräver att vi är lyhörda. Hennes senaste målningar är små och har ett intimt, genuint tilltal. De är så bleka i färgen att de varken gör sig i tidningen eller på Instagram.

I den stora utställningen på Waldemarsudde visar Cecilia Edefalk, som är en av våra mest erkända konstnärer både i Sverige och internationellt, verk från mer än 35 års arbete.

Cecilia Edefalk, ”Thunder and lightning”, 2010. Bronsavgjutning, björk och tempera. Gladstone Gallery. ”Ganesha”, 1988. Olja på duk, 185 x 100 cm.

Foto: Lars Engelhardt (bilden till höger) Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X