Cecilia Edefalk, ”Hemkomsten”Edefalk ger ett välbehövligt perspektiv på livet

Cecilia Edefalk, ”En annan rörelse”, målningar från 1990. Installationsvy från Norrköpings konstmuseum.
Cecilia Edefalk, ”En annan rörelse”, målningar från 1990. Installationsvy från Norrköpings konstmuseum. Foto: Mats Arvidsson

Döda konstnärers andar och honungsbin spelar en viktig roll i Cecilia Edefalks stora utställning i Norrköping. Anna Nittve grips av hennes förmåga att tala med stenar och att se det stora i det lilla.

Under strecket
Publicerad
Cecilia Edefalk, ”The bee-girl”, 1988. Olja på duk.

Cecilia Edefalk, ”The bee-girl”, 1988. Olja på duk.

Foto: Mats Arvidsson
Cecilia Edefalk framför sina akvareller med maskrosbollar som motiv.

Cecilia Edefalk framför sina akvareller med maskrosbollar som motiv.

Foto: Axel Öberg
Cecilia Edefalk: i förgrunden bronsskulpturer från 2009. Installationsvy från Norrköpings konstmuseum.

Cecilia Edefalk: i förgrunden bronsskulpturer från 2009. Installationsvy från Norrköpings konstmuseum.

Foto: Mats Arvidsson
Cecilia Edefalk, ”Öronsten”.

Cecilia Edefalk, ”Öronsten”.

Foto: Mats Arvidsson
Annons

Sällan har jag upplevt en konstutställning som så välbehövlig. När världen skakar hjälper Cecilia Edefalks utställning i Norrköping till med att ge perspektiv på livet och tillvaron.

Äldre och nya verk visas parallellt. På pressvisningen fick Cecilia Edefalk frågan om när hon senast gjorde en retrospektiv utställning. Hon svarade halvt på skämt att hon alltid gör retrospektiver. Svaret säger en hel del om hennes konstnärliga process, där hon medvetet länkar nya verk till äldre och ofta återvänder till motiv. I Norrköping, där hon föddes 1954, skapas en sammanhållen helhet av arbeten från fyra decennier. Den består av målningar, skulpturer, foton, video- och ljudverk samt objekt som hon har hämtat direkt från naturen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons